IRS poll

‘Scheiding Europese spoorbedrijven maakt invoering ATO lastig’

De implementatie van Automatic Train Operation (ATO) was een stuk eenvoudiger geweest wanneer Europese spoorbedrijven niet waren opgesplitst in vervoerders en infrastructuurbeheerders. Dat vindt een ruime meerderheid (80,8 procent) van de bezoekers van de railconferentie Intelligent Rail Summit die deze week in Parijs plaatsvindt. Slechts 11,5 procent denkt dat een strikte taakverdeling op het spoor de invoering juist gemakkelijker maakt. 

De overige stemmers verwachten dat de samenstelling van de sector geen invloed heeft. Een kleine honderd mensen deden mee aan de poll. Deze interactieve sessie werd geleid door Bart van der Spiegel, energiemanager bij Infrabel en Jan Hoogenraad, directeur van adviesbureau Spoorgloren. Hoogenraad zegt niet verbaasd te zijn over de uitkomst. “Eigenlijk is het een no-brainer. Voor een metronetwerk zoals in Parijs, waar de infra en het vervoer in hetzelfde bedrijf zitten, is het veel gemakkelijker om naar GoA3/4 (Grade of Automation 3 of 4) toe te werken, omdat zowel de techniek in de baan als aan boord van hen is. Hoe ga je dat bij heavy rail oplossen als de controlekamer van de infrabeheerder de besturing van treinen van verschillende vervoerders moet overnemen?”

Besturen

De andere vragen waar het publiek via de eigen mobiele telefoon op kon reageren, waren onder meer wie de treinen op afstand gaat bedienen? Ruim 55 procent van het publiek vindt dat de taakverdeling tussen infrabeheerder en vervoerder moet worden aangepast. 26,5 procent verwacht dat implementatie lastiger wordt wanneer vervoerders dit zelf gaan doen met dezelfde mensen die nu de treinen besturen. 18,4 procent ziet meer in het aanstellen van nieuwe speciaal voor dit doel opgeleide mensen bij vervoerders. Het overbrengen van medewerkers van de spoorbeheerder naar de vervoerder is volgens de rest van de stemmers de meest geschikte aanpak.

Hoogenraad en Van der Spiegel wilden verder van het publiek weten in hoeverre de infrabeheerder en vervoerders in hun land van herkomst de operatie voorbereiden op de volgende stap in ATO. 84,9 procent zegt die ontwikkeling wel te zien. Volgens de rest wachten de bedrijven in hun land af om uiteindelijk in een keer de stap van naar GoA2 (11,3 procent) of GoA 3/4 (9,4 procent) te maken.

ATO in 2020

Bijna de helft van de deelnemers geeft aan dat zijn eigen organisatie klaar is om volgend jaar te starten met de uitrol van GoA2. 29,4 procent gaat dan voor GoA1 met driving advisory systems. GoA3 en GoA4 ligt volgens respectievelijk 5,9 procent en 7,8 procent van de bezoekers in de planning voor 2020. En 9,8 procent verwacht niet dat welke variant van ATO dan ook het licht zal zien in zijn land in de komende dertien maanden.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.