Trams in Den Haag

Mogelijk herkansing voor tramverbinding Den Haag-Westland

Er komt een nieuw onderzoek naar de haalbaarheid van een lightrailverbinding tussen Den Haag, Vroondaal en Westland. Eerder werd het plan voor deze verbinding onder meer door de gemeente Westland afgeschoten, maar deze is nu door de Haagse Gemeenteraad terug op de agenda gezet.

De Haagse gemeenteraad nam vorige week een door het CDA ingediende motie aan, waarin de partij om een onderzoek vraagt naar een lightrailverbinding tussen Den Haag en Westland. Veel Haagse werkzoekenden zouden moeite hebben om in Westland te komen. Daarnaast is de Haagse nieuwbouwwijk Vroondaal slecht bereikbaar met het openbaar vervoer.

De gemeente Westland zei eerder op basis van een onderzoek uit 2017 dat er niet genoeg passagiers zijn om een dergelijke tramverbinding te kunnen financieren. Omdat het aantal inwoners in het Westland sindsdien fors is toegenomen en de Horti Campus zorgt voor meer studenten in Westland, ziet de gemeente daar nu wel mogelijkheden. Verder gaat de komst van de wijk Vroondaal er naar verwachting voor zorgen dat meer mensen van de lijn gebruik maken dan in 2017 werd gedacht.

Tramremise

De Westlandse wethouder Pieter Varenkamp laat aan Omroep West weten dat een busverbinding niet meer voldoende is. “Steeds meer mensen wonen in Den Haag, maar werken of studeren in het Westland of juist andersom.” Verder stelt Varenkamp voor om een nieuw te bouwen tramremise van HTM in Westland te zetten en deze te combineren met de nieuwe lijn.

Het onderzoek wordt in samenwerking gedaan met gemeenten Delft, Midden-Delfland en Rijswijk.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Mogelijk herkansing voor tramverbinding Den Haag-Westland”

Pat Rick|24.10.19|17:12

Hier moet de provincie sturing geven. Blijkbaar wordt het westland nu een forenzenstad voor DH en komen er forenzeneisen. Terwijl men meer woningen moet concentreren rond OV-hubs binnen de steden, ook om investeringen van bestaande OV-lijnen (Hoekse Lijn) en toekomstige projecten (PHS 4 sporen Delft-R’dam) beter te benutten. Hier moet men denken aan hoge gebouwen die energie opwekken ipv vierkante kilometers laagbouw wat resulteert in hitte-eilanden.

kees boer|24.10.19|20:12

Ik moet dat nog zien gezien er in het verleden diverse toezeggingen edaan werden maar dat er geen snars van terecht kwam zoals de Rijn Gouwe Lijn die zou in 2010 operationeel zijn en wat zou men zeggen van de Ridderkerklijn ? Beschamend,absurd voor zo’n voorstad van Rotterdam met 50.000 ! inwoners

Henk Angenent|26.10.19|19:16

Een antwoord: de portefeuille verkeer is bij de provincie al decennia in handen van de VVD. Dan kun je zelf wel bedenken dat er nauwelijks geld naar OV gaat. Alles für das Auto! Vroem, vroem!

Wiebe Goossen|28.10.19|13:51

Een hoop tamtam, terwijl het toch gewoon om herleving van de buurtspoorweg gaat…. Of zou men die dure en sjieke Haagse trams daar niet aan willen wagen?

John rdam|31.10.19|21:52

De vervoerskundige inzichten van de gemeenten zijn nogal beperkt. Alsof inwoners van Westland allemaal naar Den Haag willen. In plaats van doodlopende lijnen zou er in een netwerkstructuur geïnvesteerd moeten worden. Dus die tramlijn ergens laten aankomen op een station van de Hoekse Lijn, dan is er ook een goede verbinding richting Rotterdam. De Metropoolregio zou hier de leiding in moeten nemen. Maar die is vooral bezig met bezuinigen op het bestaande OV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.