concepttekening brug rotterdam nieuwe maas

Afspraken vastgelegd voor nieuwe Maasbrug in Rotterdam

De handtekeningen zijn gezet. De vier initiatiefnemers van de nieuwe stadsbrug over de Maas in Rotterdam hebben de afspraken voor het project deze week vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Samen maken ze bijna 1,3 miljard euro beschikbaar voor de aanleg van de brug en een nieuwe OV-verbinding. Tussen 2024 en 2027 worden de plannen verder uitgewerkt.

Dat maakt de Rijksoverheid op vrijdag bekend. Eind vorig jaar ging de gemeenteraad van Rotterdam al akkoord met de komst van de derde brug over de Maas, na de Erasmusbrug en de Willemsbrug. Nu zijn de afspraken op papier gezet door de initiatiefnemers: de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam.

“Er komen 35.000 nieuwe woningen bij in de Oostflank van Rotterdam. De bouw gaat samen met de komst van een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen, snel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom en een nieuw treinstation Stadionpark. Zuid en Oost worden zo met elkaar verbonden. Woningen, werk, school en andere voorzieningen worden beter en sneller bereikbaar”, aldus de Rijksoverheid op haar website.

‘Nieuw’ station Stadionpark

Voor het nieuwe treinstation Stadionpark maken de initiatiefnemers bijna 200 miljoen euro beschikbaar bovenop het bedrag voor de brug en OV-verbinding. “Tussen 2024 en 2027 worden de plannen verder uitgewerkt en concreet gemaakt in overleg met betrokken bewoners, ondernemers en organisaties. Deze fase wordt afgerond met een projectbesluit, waarna de voorbereidingen voor de daadwerkelijke bouw kunnen starten.”

Over de brug zal een snelle tramverbinding lopen die de ov-knooppunten Zuidplein en Kralingse Zoom met elkaar verbindt. De gemeenteraad stemde op 21 december al in met de financiering van de brug. Daarbij ging de Raad akkoord met een bijdrage van 64 miljoen voor het toekomstige treinstation Stadionpark. Dat is het huidige station Rotterdam Stadion. Daar stoppen nu alleen treinen bij wedstrijden en evenementen in De Kuip. Het station wordt omgebouwd tot een volwaardig station, dat permanent in gebruik is. Dat is nodig, aangezien er in. de buurt van het station de komende jaren duizenden woningen gebouwd worden.

Al bij al gaan de nieuwe brug en het treinstation samen bijna 1,6 miljard euro kosten. De brug neemt daarvan het leeuwendeel voor zijn rekening: bijna 1,4 miljard.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Afspraken vastgelegd voor nieuwe Maasbrug in Rotterdam | SpoorPro.nl
concepttekening brug rotterdam nieuwe maas

Afspraken vastgelegd voor nieuwe Maasbrug in Rotterdam

De handtekeningen zijn gezet. De vier initiatiefnemers van de nieuwe stadsbrug over de Maas in Rotterdam hebben de afspraken voor het project deze week vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Samen maken ze bijna 1,3 miljard euro beschikbaar voor de aanleg van de brug en een nieuwe OV-verbinding. Tussen 2024 en 2027 worden de plannen verder uitgewerkt.

Dat maakt de Rijksoverheid op vrijdag bekend. Eind vorig jaar ging de gemeenteraad van Rotterdam al akkoord met de komst van de derde brug over de Maas, na de Erasmusbrug en de Willemsbrug. Nu zijn de afspraken op papier gezet door de initiatiefnemers: de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam.

“Er komen 35.000 nieuwe woningen bij in de Oostflank van Rotterdam. De bouw gaat samen met de komst van een nieuwe brug tussen IJsselmonde en Kralingen, snel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom en een nieuw treinstation Stadionpark. Zuid en Oost worden zo met elkaar verbonden. Woningen, werk, school en andere voorzieningen worden beter en sneller bereikbaar”, aldus de Rijksoverheid op haar website.

‘Nieuw’ station Stadionpark

Voor het nieuwe treinstation Stadionpark maken de initiatiefnemers bijna 200 miljoen euro beschikbaar bovenop het bedrag voor de brug en OV-verbinding. “Tussen 2024 en 2027 worden de plannen verder uitgewerkt en concreet gemaakt in overleg met betrokken bewoners, ondernemers en organisaties. Deze fase wordt afgerond met een projectbesluit, waarna de voorbereidingen voor de daadwerkelijke bouw kunnen starten.”

Over de brug zal een snelle tramverbinding lopen die de ov-knooppunten Zuidplein en Kralingse Zoom met elkaar verbindt. De gemeenteraad stemde op 21 december al in met de financiering van de brug. Daarbij ging de Raad akkoord met een bijdrage van 64 miljoen voor het toekomstige treinstation Stadionpark. Dat is het huidige station Rotterdam Stadion. Daar stoppen nu alleen treinen bij wedstrijden en evenementen in De Kuip. Het station wordt omgebouwd tot een volwaardig station, dat permanent in gebruik is. Dat is nodig, aangezien er in. de buurt van het station de komende jaren duizenden woningen gebouwd worden.

Al bij al gaan de nieuwe brug en het treinstation samen bijna 1,6 miljard euro kosten. De brug neemt daarvan het leeuwendeel voor zijn rekening: bijna 1,4 miljard.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.