Maurice Unck RET

Unck bij afscheid RET: ‘Denk niet dat ov een verdienmodel moet zijn’

Maurice Unck heeft de deur bij de RET eind december achter zich dichtgetrokken. Lennaert Ruinen

Maurice Unck is directeur-af bij de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET. Hij is per 1 januari aan de slag gegaan als directeur post bij PostNL. Liefst 21 jaar lang was Unck actief in het openbaar vervoer. De belangrijkste les die hij er leerde: “Ik denk niet dat het ov een verdienmodel moet zijn.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: OV Magazine

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Unck bij afscheid RET: ‘Denk niet dat ov een verdienmodel moet zijn’”

Patrick EHV|15.01.24|08:57

Unck heeft volledig gelijk, hoewel buitenlandse maatschappijen hier eigenaar van regionale spoor- en bus-bedrijven dat anders zien. Het verdienmodel in het OV hebben geleid tot verkeersarmoede voor sommigen in Nederland, terwijl anderen daar winst hebben gehaald. Men heeft marktwerking geïntroduceerd, terwijl men eigenlijk bedrijfseconomisch werken bedoelde (zoals bij drinkwaterbedrijven: goed en goedkoop, geen winstoogmerk). Dus is OV eigenlijk een nutsvoorziening.

Patrick EHV|15.01.24|09:15

Positief gezien zou men door het weggaan van het verdienmodel in het OV meer kunnen integreren en schaalvoordelen kunnen hebben. Arriva in Noord-Nederland kan nauwelijks de problemen van Arriva in Limburg ondersteunen, terwijl NS dit wel kon. Ook daarom zouden de regionale lijnen beter bij NS ondergebracht worden (dat wel zich anders moet organiseren). Ook zijn er dan belangen om verkeer buiten Utrecht om te leiden, wat goed is voor bijvoorbeeld de Maaslijn (die verder uitgebouwd kan worden).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Unck bij afscheid RET: ‘Denk niet dat ov een verdienmodel moet zijn’ | SpoorPro.nl
Maurice Unck RET

Unck bij afscheid RET: ‘Denk niet dat ov een verdienmodel moet zijn’

Maurice Unck heeft de deur bij de RET eind december achter zich dichtgetrokken. Lennaert Ruinen

Maurice Unck is directeur-af bij de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET. Hij is per 1 januari aan de slag gegaan als directeur post bij PostNL. Liefst 21 jaar lang was Unck actief in het openbaar vervoer. De belangrijkste les die hij er leerde: “Ik denk niet dat het ov een verdienmodel moet zijn.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: OV Magazine

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “Unck bij afscheid RET: ‘Denk niet dat ov een verdienmodel moet zijn’”

Patrick EHV|15.01.24|08:57

Unck heeft volledig gelijk, hoewel buitenlandse maatschappijen hier eigenaar van regionale spoor- en bus-bedrijven dat anders zien. Het verdienmodel in het OV hebben geleid tot verkeersarmoede voor sommigen in Nederland, terwijl anderen daar winst hebben gehaald. Men heeft marktwerking geïntroduceerd, terwijl men eigenlijk bedrijfseconomisch werken bedoelde (zoals bij drinkwaterbedrijven: goed en goedkoop, geen winstoogmerk). Dus is OV eigenlijk een nutsvoorziening.

Patrick EHV|15.01.24|09:15

Positief gezien zou men door het weggaan van het verdienmodel in het OV meer kunnen integreren en schaalvoordelen kunnen hebben. Arriva in Noord-Nederland kan nauwelijks de problemen van Arriva in Limburg ondersteunen, terwijl NS dit wel kon. Ook daarom zouden de regionale lijnen beter bij NS ondergebracht worden (dat wel zich anders moet organiseren). Ook zijn er dan belangen om verkeer buiten Utrecht om te leiden, wat goed is voor bijvoorbeeld de Maaslijn (die verder uitgebouwd kan worden).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.