Intercity op Schiedam Centrum, foto: Wikimedia Commons

Intercitytreinen blijven stoppen op station Schiedam

Intercitytreinen kunnen blijven stoppen op station Schiedam. Om dat mogelijk te maken, worden twee sporen vernieuwd die eerder werden gebruikt voor de Hoekse Lijn (richting Hoek van Holland). Dat hebben gemeente Schiedam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag afgesproken.

De intercity-status van Schiedam was lange tijd onzeker in verband met de kosten die hieraan verbonden waren. Door de ombouw van de Hoekse Lijn tot metrolijn, worden de twee te vernieuwen sporen op dit moment niet meer gebruikt. Het ministerie stelt 27 miljoen euro beschikbaar om de sporen te vernieuwen en weer in gebruik te nemen. Doordat intercity’s in Schiedam kunnen blijven stoppen, blijft de rechtstreekse verbinding tussen Schiedam en Amsterdam in stand.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur: “In de Randstad komen er alleen de komende tien jaar 500.000 mensen bij. Den Haag is een van drukste stukken spoor. Daarom investeren we hier nu samen met de regio om klaar te zijn voor de toekomst.”

Vernieuwing sporen

ProRail voert de vernieuwing van de Schiedamse sporen uit binnen het project PHS Rijswijk-Rotterdam, onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoor. Met dit programma worden de drukste stukken spoor in Nederland klaar gemaakt voor intensievere benutting door treinen. Staatssecretaris Van Veldhoven maakte woensdag in het kader van het OV Toekomstbeeld bekend dat op een ring van 9 steden wordt toegewerkt naar een “metro systeem van treinen”.

De extra sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid en bij station Schiedam bieden treinen de mogelijkheid om in te halen, waardoor vertragingen beter en sneller kunnen worden opgevangen. Ook wordt het spoor tussen Schiedam en Rotterdam zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

Hoogfrequent spoor

Tussen Den Haag en Rotterdam kunnen straks veertien treinen per uur per richting rijden. Reizigers op dit traject kunnen dan elke paar minuten een trein nemen. Dit is nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Vanaf 2025 gaan de extra treinen rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.