Goederentrein op de Betuweroute, foto: ProRail

Gelderland en het Rijk investeren in railterminal Betuweroute

De provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaan gezamenlijk investeren in de bouw van een nieuwe railterminal in Valburg bij Arnhem. De railterminal komt aan de Betuweroute te liggen. De partijen betalen elk de helft van de benodigde 24 miljoen euro. Dat maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag bekend.

Het doel van de nieuwe railterminal aan de Betuweroute is om een plek te creëren waar spoorgoederenvervoerders die tussen de havens en het Europese achterland rijden kunnen overladen. Dit moet een impuls geven aan het vervoer van goederen per spoor. I en W maakte ook bekend bezig te zijn met een onderzoek of en hoe buisleidingen in de toekomst een alternatief kunnen zijn voor het vervoer van gassen en vloeistoffen. Deze worden nu per weg, spoor en water vervoerd.

Pakket van investeringen

Het onderzoek en de bouw van de railterminal zijn onderdeel van een omvangrijk pakket van investeringen van het Rijk en de regio’s in wegen, spoor en vaarwegen. Hiermee wordt de toenemende verkeersdrukte opgevangen. De plannen van worden in samenhang opgepakt met de grote woningbouwopgave van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Binnen dit pakket vallen een aantal spoorprojecten. Zo heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven het officiële startshot voor de verdere uitwerking van het project om een vijfde en zesde spoor aan te leggen bij station Amsterdam Zuid. Internationale treinen moeten voor 2030 zoveel mogelijk via dit station gaan rijden, in plaats van Amsterdam Centraal zoals nu het geval is. Het Rijk maakt 165 miljoen euro beschikbaar voor dit project.

Station Schiphol

De drukste perrons van station Schiphol worden aangepast om de doorstroming van reizigers te bevorderen. Zo komt er op deze perrons een extra roltrap. Het ministerie onderzoekt welke aanpassingen nodig zijn om het station op de langere termijn veilig en comfortabel te houden.

Op de lightrailverbinding RandstadRail tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer gaan meer trams rijden om de drukte te verminderen. Dit is onderdeel van een pakket verbeteringen. In totaal investeren de regio en het Rijk samen 140 miljoen euro in de bereikbaarheid van Den Haag.

In het noorden van Nederland wordt het spoor tussen Groningen en Leeuwarden wordt het spoor gedeeltelijk verdubbeld, zodat hier een extra sneltrein per uur kan gaan rijden. Twee overwegen aan deze spoorlijn worden vervangen door tunnels. NS onderzoekt of er een snellere trein kan gaan rijden naar Groningen. Tussen Sneek en Leeuwarden moet in de spits elk kwartier een trein gaan rijden, in plaats van de huidige twee treinen per uur.

Internationaal treinverkeer

Het ministerie heeft ook afspraken gemaakt met verschillende regio’s over grensoverschrijdend treinverkeer naar Duitsland. Regio Oost heeft met Van Veldhoven de gezamenlijke ambitie om meer treinen tussen Amsterdam, Arnhem en Frankfurt te laten rijden. Ook kwam een snellere verbinding met Berlijn aan bod in het overleg. Met de regio Zuid is al overeenstemming bereikt over een directe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf.

De staatssecretaris sprak haar steun uit voor het voornemen van Eurostar om in 2019 een derde trein laten rijden tussen Amsterdam en Londen. Uiteindelijk heeft de vervoerder de ambitie om ook een vijfde en een zesde trein toe te voegen aan de dienstregeling.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Gelderland en het Rijk investeren in railterminal Betuweroute”

Wessel van Eck|23.11.18|18:17

Leuk deze terminal. Zo hebben we er meer gezien. In Lanaken is bijvoorbeeld Railterminal Lanaken. Kostte ook slechts 50 miljoen euro en eveneens een enorm succes.

Rob Kerner|23.11.18|18:29

Is al bekend welk bedrijf deze terminal gaan exploiteren? Het lijkt me leuk om hier werkzaam te zijn en zo bij te dragen aan dit prachtige initiatief.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.