ProRail: spoor barst uit zijn voegen

Het meer dan 7300 kilometer lange spoornetwerk is nagenoeg vol. Spoor erbij leggen heeft weinig zin, want daar is ook bijna geen ruimte voor. De enige manier om meer treinen te laten rijden, is om het bestaande spoor beter te benutten. En dat is broodnodig wegens de verwachte groei van treinreizigers. Dat stelt ProRail. De spoorbeheerder maakte maandag de capaciteitsverdeling van 2019 bekend.

Het wordt steeds voller op het spoor. Treinen rijden steeds meer en steeds sneller om de groei van het aantal reizigers aan te kunnen. Tot 2030 verwacht ProRail nog een groei in treinreizigers van 45 procent. Volgend jaar maken de treinen in 2,2 miljoen reizen naar verwachting een recordaantal van ruim 165 miljoen treinkilometers. Ter vergelijking: dit waren er in 2004 129 miljoen. Voor volgend jaar staan er ook 8 procent meer goederentreinen ingepland dan dit jaar. Wel zijn er iets minder werkzaamheden voorzien.

Time Table Redesign

Volgens ProRail is inzetten op innovaties een van de manieren om het spoor beter te benutten om het groeiend aantal reizigers op te kunnen vangen, zoals het project Redesign of the International Timetabling Process (TTR), een initiatief van de Europese partijen RailNetEurope en Forum Train Europe om het inplannen van goederen- en passagierstreinen binnen Europa te harmoniseren en zo het spoor beter te benutten.

ProRail zegt dat 96 procent van de geplande goederentreinen wijzigen in tijd of plaats ten opzichte van de oorspronkelijke planning. “Dit heeft te maken met de dynamische aard van goederenvervoer, zij weten vaak pas kort van te voren welke cargo ze gaan vervoeren. Met TTR kan ProRail in de toekomst nog efficiënter treinen inplannen. Hierdoor kunnen treinen vaker ongepland rijden, zonder dat hier omslachtige wijzigingen in de dienstregeling voor moeten worden uitgevoerd.”

Spoor ontvlechten

Om de capaciteit op het Nederlandse spoor flink te verhogen zouden treinen moeten rijden met de frequenties van metro’s, stelde adviseur Assetmanagement Jan Swier eerder in een interview met SpoorPro. “Op metrolijnen kunnen 24 tot 30 treinen per uur rijden. Op het reguliere Nederlandse spoor halen we zo’n 12 tot 16 treinen per uur.” Een manier om dit te kunnen bewerkstelligen, is om de lijnen uit elkaar te halen, oftewel door het spoor te ontvlechten. ProRail heeft vooralsnog geen plannen om dit te doen.

ProRail is wel van plan om vanaf 2020 de dienstregeling te plannen in tienden van minuten. Nu gebeurt dat nog in afgeronde minuten. ProRail benadrukt dat het hier om de interne dienstregelingsplanning gaat en dat reizigers hier verder niets van zullen merken, behalve dat de treinen ‘nog meer’ op tijd zullen rijden.

Hogesnelheidslijn

ProRail gaat het opstellen van een trein als dienst aanbieden, om de opstelcapaciteit op het spoor zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Volgens de spoorbeheerder is er namelijk op meerdere plekken in Nederland een tekort aan opstelcapaciteit. De behoefte aan opstelplekken zal volgend jaar alleen maar groter worden, omdat er meer treinen gaan rijden. ProRail-directeur Pier Eringa zei tijdens de presentatie van de jaarcijfers van 2017 in mei dat ProRail 500 extra opstelsporen wil aanleggen.

De spoorbeheerder laat weten dat er een extra rijmogelijkheid op de hogesnelheidslijn komt. De Intercity Direct kan hier gebruik van maken, waardoor er meer ruimte ontstaat op het reguliere spoor. Verder zal de ICE naar Duitsland binnen ons land sneller kunnen rijden. Dat levert tussen Amsterdam en Utrecht drie minuten tijdwinst op. Reizigersvervoerder Qbuzz is nieuw op het spoor. Die gaat rijden op de MerwedeLingelijn, in plaats van Arriva.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “ProRail: spoor barst uit zijn voegen”

Henk Angenent|20.08.18|19:24

Het lijkt erop dat dit verhaal van ProRail vooral is bedoeld om zijn huidige ontvlechtings- en wisselafbraakbeleid te ondersteunen. ProRail heeft de afgelopen jaren veel afgebroken. Emplacementen bijvoorbeeld, die nu nodig zijn om treinen te stallen en opnieuw moeten worden aangelegd. Daarnaast is er natuurlijk altijd ruimte voor meer spoor, al zal dat er met het huidige rechtse bewind in Den Haag niet snel komen. Daar wordt vooral gekozen voor nog meer asfalt.

Ibo De Joode|20.08.18|20:09

Een beetje vreemd verhaal van ProRail terwijl overal in Nederland nog plannen zijn of druk gewerkt wordt om de capaciteit van het spoor uit te breiden. Denk aan Groningen station, Groningen-Leeuwarden, Zwolle-Herfte(4 sporig), Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, Delft (4 sporig), boog Meteren, tunnel Vught etc. Ook vreemd verhaal over het goederenvervoer, ligt immers al jaren ophetzelfde niveau. Het zal wel om meer geld gaan van wegen ri. spoor.

Pat Rick|21.08.18|14:22

Er zijn blijkbaar 2 soorten berichten van deze organisatie: goed-nieuws berichten, om negatieve publiciteit tegen te gaan en berichten om de politiek (via publieke opinie) te beinvloeden om meer middelen, tijd, bevoegdheden te krijgen

In Japan hebben ze gezien dat ze met kwart-minuten plannen, maar daar hebben ze wel een cultuur van kwaliteit/perfectionisme. Moet zien of dat hier ook kan

Jan Swier zegt eigenlijk: voor drukke trajecten rond A’dam, bouw de metro uit. Hoofdorp-Schiphol-A’dam

Pat Rick|22.08.18|14:55

Prorail kijkt te veel naar de randstad. Daar is bijbouwen ontzettend duur. En daar investeren staat toe dat nog meer mensen gaan wonen, vergroot de druk op het ruimtegebruik, waardoor een zelfversterkend effect ontstaat en kosten exploderen. Daarbuiten is nog genoeg ruimte waar groei gerealiseerd kan worden door nieuw spoor. Vallei-lijn, Maaslijn, Groningen-Leeuwarden, Den Helder kunnen uitgebouwd worden. Nieuw te bouwen: Emmen-Musselkanaal en Lelystad- Meppel of L’stad-Drachten-Groningen.

kees boer|23.08.18|21:04

Dit is echt lariekoek gezien er meerdere projecten lang op de rol staan met niet te grote ingreep dat er in een keel meer capaciteit krijgt zoals keervoorziening in Harderwijk,spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst en de brug bij Ravenstein en tussen Woerden en Leiden;laatstgenoemde zou zelfs in 1998 klaar zijn en uiteraard ook de Maaslijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.