ProRail: spoor barst uit zijn voegen

Het meer dan 7300 kilometer lange spoornetwerk is nagenoeg vol. Spoor erbij leggen heeft weinig zin, want daar is ook bijna geen ruimte voor. De enige manier om meer treinen te laten rijden, is om het bestaande spoor beter te benutten. En dat is broodnodig wegens de verwachte groei van treinreizigers. Dat stelt ProRail. De spoorbeheerder maakte maandag de capaciteitsverdeling van 2019 bekend.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “ProRail: spoor barst uit zijn voegen”

Henk Angenent|20.08.18|19:24

Het lijkt erop dat dit verhaal van ProRail vooral is bedoeld om zijn huidige ontvlechtings- en wisselafbraakbeleid te ondersteunen. ProRail heeft de afgelopen jaren veel afgebroken. Emplacementen bijvoorbeeld, die nu nodig zijn om treinen te stallen en opnieuw moeten worden aangelegd. Daarnaast is er natuurlijk altijd ruimte voor meer spoor, al zal dat er met het huidige rechtse bewind in Den Haag niet snel komen. Daar wordt vooral gekozen voor nog meer asfalt.

Ibo De Joode|20.08.18|20:09

Een beetje vreemd verhaal van ProRail terwijl overal in Nederland nog plannen zijn of druk gewerkt wordt om de capaciteit van het spoor uit te breiden. Denk aan Groningen station, Groningen-Leeuwarden, Zwolle-Herfte(4 sporig), Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, Delft (4 sporig), boog Meteren, tunnel Vught etc. Ook vreemd verhaal over het goederenvervoer, ligt immers al jaren ophetzelfde niveau. Het zal wel om meer geld gaan van wegen ri. spoor.

Pat Rick|21.08.18|14:22

Er zijn blijkbaar 2 soorten berichten van deze organisatie: goed-nieuws berichten, om negatieve publiciteit tegen te gaan en berichten om de politiek (via publieke opinie) te beinvloeden om meer middelen, tijd, bevoegdheden te krijgen

In Japan hebben ze gezien dat ze met kwart-minuten plannen, maar daar hebben ze wel een cultuur van kwaliteit/perfectionisme. Moet zien of dat hier ook kan

Jan Swier zegt eigenlijk: voor drukke trajecten rond A’dam, bouw de metro uit. Hoofdorp-Schiphol-A’dam

Pat Rick|22.08.18|14:55

Prorail kijkt te veel naar de randstad. Daar is bijbouwen ontzettend duur. En daar investeren staat toe dat nog meer mensen gaan wonen, vergroot de druk op het ruimtegebruik, waardoor een zelfversterkend effect ontstaat en kosten exploderen. Daarbuiten is nog genoeg ruimte waar groei gerealiseerd kan worden door nieuw spoor. Vallei-lijn, Maaslijn, Groningen-Leeuwarden, Den Helder kunnen uitgebouwd worden. Nieuw te bouwen: Emmen-Musselkanaal en Lelystad- Meppel of L’stad-Drachten-Groningen.

kees boer|23.08.18|21:04

Dit is echt lariekoek gezien er meerdere projecten lang op de rol staan met niet te grote ingreep dat er in een keel meer capaciteit krijgt zoals keervoorziening in Harderwijk,spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst en de brug bij Ravenstein en tussen Woerden en Leiden;laatstgenoemde zou zelfs in 1998 klaar zijn en uiteraard ook de Maaslijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail: spoor barst uit zijn voegen | SpoorPro.nl

ProRail: spoor barst uit zijn voegen

Het meer dan 7300 kilometer lange spoornetwerk is nagenoeg vol. Spoor erbij leggen heeft weinig zin, want daar is ook bijna geen ruimte voor. De enige manier om meer treinen te laten rijden, is om het bestaande spoor beter te benutten. En dat is broodnodig wegens de verwachte groei van treinreizigers. Dat stelt ProRail. De spoorbeheerder maakte maandag de capaciteitsverdeling van 2019 bekend.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “ProRail: spoor barst uit zijn voegen”

Henk Angenent|20.08.18|19:24

Het lijkt erop dat dit verhaal van ProRail vooral is bedoeld om zijn huidige ontvlechtings- en wisselafbraakbeleid te ondersteunen. ProRail heeft de afgelopen jaren veel afgebroken. Emplacementen bijvoorbeeld, die nu nodig zijn om treinen te stallen en opnieuw moeten worden aangelegd. Daarnaast is er natuurlijk altijd ruimte voor meer spoor, al zal dat er met het huidige rechtse bewind in Den Haag niet snel komen. Daar wordt vooral gekozen voor nog meer asfalt.

Ibo De Joode|20.08.18|20:09

Een beetje vreemd verhaal van ProRail terwijl overal in Nederland nog plannen zijn of druk gewerkt wordt om de capaciteit van het spoor uit te breiden. Denk aan Groningen station, Groningen-Leeuwarden, Zwolle-Herfte(4 sporig), Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, Delft (4 sporig), boog Meteren, tunnel Vught etc. Ook vreemd verhaal over het goederenvervoer, ligt immers al jaren ophetzelfde niveau. Het zal wel om meer geld gaan van wegen ri. spoor.

Pat Rick|21.08.18|14:22

Er zijn blijkbaar 2 soorten berichten van deze organisatie: goed-nieuws berichten, om negatieve publiciteit tegen te gaan en berichten om de politiek (via publieke opinie) te beinvloeden om meer middelen, tijd, bevoegdheden te krijgen

In Japan hebben ze gezien dat ze met kwart-minuten plannen, maar daar hebben ze wel een cultuur van kwaliteit/perfectionisme. Moet zien of dat hier ook kan

Jan Swier zegt eigenlijk: voor drukke trajecten rond A’dam, bouw de metro uit. Hoofdorp-Schiphol-A’dam

Pat Rick|22.08.18|14:55

Prorail kijkt te veel naar de randstad. Daar is bijbouwen ontzettend duur. En daar investeren staat toe dat nog meer mensen gaan wonen, vergroot de druk op het ruimtegebruik, waardoor een zelfversterkend effect ontstaat en kosten exploderen. Daarbuiten is nog genoeg ruimte waar groei gerealiseerd kan worden door nieuw spoor. Vallei-lijn, Maaslijn, Groningen-Leeuwarden, Den Helder kunnen uitgebouwd worden. Nieuw te bouwen: Emmen-Musselkanaal en Lelystad- Meppel of L’stad-Drachten-Groningen.

kees boer|23.08.18|21:04

Dit is echt lariekoek gezien er meerdere projecten lang op de rol staan met niet te grote ingreep dat er in een keel meer capaciteit krijgt zoals keervoorziening in Harderwijk,spoorverdubbeling tussen Deventer en Olst en de brug bij Ravenstein en tussen Woerden en Leiden;laatstgenoemde zou zelfs in 1998 klaar zijn en uiteraard ook de Maaslijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.