Spoorproject OV SAAL

‘Under sleeper pads verlengen de levensduur van ballast’

Met under sleeper pads wordt de levensduur van ballast verlengd. Deze speciale pads, die aan de onderkant van de dwarsliggers worden bevestigd, verminderen bovendien de trillings- en geluidsoverlast. ETS Spoor, de vertegenwoordiger van fabrikant Getzner in Nederland, legt uit hoe deze pads precies werken.

De pads worden gemaakt door Getzner Werkstoffe GmbH, een bedrijf dat al 45 jaar ervaring heeft in het isoleren en reduceren van trillingen en geluid in onder andere de railsector. Het Oostenrijkse bedrijf werkt dagelijks aan het verbeteren van de woon- en werkomgeving van vele mensen dichtbij het spoor. De under sleeper pads dienen precies dat doel: het absorberen van de vibraties die ontstaan als een trein over het spoor rijdt.

Ballastvergruizing

De under sleeper pads gaan ook ballastvergruizing tegen, door de druk van passerende treinen beter te distribueren over de ballast. “Ballast bestaat uit hoekige, puntige steentjes”, vertelt Stef Koelemeijer van ETS Spoor. “De betonnen dwarsliggers rusten op deze relatief kleine oppervlakte: dit beslaat ongeveer 1 tot 5 procent van de dwarsligger. Door het toepassen van een under sleeper pad zal het oppervlakte vergroot worden naar ongeveer 25 procent. Hierdoor verlengen de pads de levensduur van het ballastbed met 100 procent.” Het ballastbed blijft ook in betere conditie na stoppen met een stopmachine.

Under sleeper pads van Getzner ETS Spoor

“In Nederland zijn dwarsliggerfabrikanten bekend met USP’s. Ze weten dan ook dat de pads verwerkt dienen te worden wanneer het beton nog nat is. Met een speciaal gepatenteerde verbindingsmat worden deze aan elkaar verbonden.” De under sleeper pads zorgen niet alleen voor een langere levensduur van de ballast, ook vergroten ze het reiscomfort van passagiers.

Bij het reduceren van trillingen, geldt de regel: hoe meer massa, des te beter zijn de trillingen te isoleren. Koelemeijer: “Ballastmatten en under sleeper pads zijn hierdoor geschikt. Bij het toepassen van ballastmatten moet het spoor op een vaste vloer zijn gebouwd, zoals bij kunstwerken. Under sleeper pads kunnen juist op iedere ballastbaan worden toegepast.” Deze manier van installeren maakt de werkzaamheden op het spoor efficiënter en hoeft het spoor minder lang buitendienst worden gesteld.

Innovatie

De under sleeper pads hebben zich al breed bewezen in andere Europese landen en ook in Nederland zijn ze al op meerdere locaties toegepast, zoals op verschillende stukken van de RandstadRail. Bij OV SAAL zijn de pads al op grote schaal toegepast. Ook vinden de USP’s de weg naar de lightrail, volgens ETS Spoor. In opdracht van ProRail worden ze toegepast bij de bouw van het derde spoor bij Zevenaar.

Ook op het gebied van wissels bieden de under sleeper pads kansen, zegt ETS Spoor. Een wissel heeft namelijk verschillende dynamische krachten te verduren. De wissels presteren dan beter omdat er meer elasticiteit in de wissels zit. Ze lopen daardoor minder snel slijtage en schade op. Door het toepassen van de pads gaan wissels daarom tot wel 60 procent langer mee.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.