Spooronderhoud door monteurs van VolkerRail

VolkerRail wint PGO-contract Rotterdam en Noord-Holland

VolkerRail heeft twee Prestatie Gericht Onderhoud-contracten binnengehaald. Het spoorbedrijf gaat vanaf 1 oktober 2016 het dagelijkse spooronderhoud verzorgen rond Rotterdam en in de kop van Noord Holland. Het zijn onderhoudscontracten die in concurrentie zijn aanbesteed via de nieuwe Prestatie Gericht Onderhoud-methode (PGO). VolkerRail was al onderhoudsaannemer in een van deze twee gebieden.

ProRail is in augustus gestart met de aanbesteding van drie onderhoudsgebieden, rond Rotterdam, de kop van Noord Holland en een gebied in Brabant en Limburg. In deze gebieden worden nu nog met Output Proces Contracten (OPC) gewerkt. Alle onderhoudsgebieden gaan over naar PGO-contracten (Prestatie Gericht Onderhoud), waarbij het spooronderhoud wordt aanbesteed.

Aanbesteding

De aanbesteding van deze drie gebieden is vorig jaar enkele maanden stilgelegd vanwege een kort geding. Spooraannemers spanden deze rechtszaak aan omdat zij vonden dat het niet mogelijk was een goed bod te doen, omdat het onduidelijk is welke risico’s er zijn in een bepaald gebied doordat de informatie over onderdelen in het spoor onvolledig is.

De rechter oordeelde echter dat de partijen over voldoende spoordata beschikken om een goed bod te kunnen doen. Na de uitspraak van de rechtbank heeft ProRail de aanbesteding in januari hervat.

Spooronderhoud

Het Nederlandse spooronderhoud is ingedeeld in verschillende gebieden. Elk met een afzonderlijk contract. Vroeger werden deze contracten onderhands gegund aan spooraannemers. Jaarlijks gaat er in het totale spooronderhoud ongeveer 700 miljoen euro om.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.