Corina de Jongh, Railforum, directeur

Directeur Railforum: roer moet om in de spoorsector

De spoorsector is in de midlife terechtgekomen. Oude systemen die ons eerst brachten wat we dachten nodig te hebben, zoals succes en economische voorspoed, falen. We moeten vooral veel en hebben ons zelf vastgedraaid in het web van geld verdienen en steeds meer regeltjes. Het roer moet worden omgegooid in de spoorsector. Dat zei directeur Corina De Jongh van Railforum maandag tijdens een informele bijeenkomst met spoorprofessionals in Driebergen.

Positief is volgens De Jongh dat verschillende mensen ‘aan het kantelen zijn’ en die de moed en de kracht kunnen opbrengen om ‘een eigen koers te varen’ die bepaald wordt door wat goed is. “Voor die kanteling hebben we leiderschap en leiders nodig. Deze nieuwe koers zal niet makkelijk zijn, want een systeem verzet zich tegen iedere verandering.”

Transformatie

“Ik ben er echter van overtuigd dat deze kanteling, deze transformatie, ook van onze sector nodig is. Ook om ons open te stellen voor de grote veranderingen in de samenleving. Mobiliteit, met name in stedelijk gebied, gaat de komende jaren enorm veranderen. Of en op welke wijze het openbaar vervoer en spoor daar een bijdrage aan levert kunnen wij met elkaar vormgeven.”

Dat is zowel op Europese schaal als op lokaal niveau nodig, stelt De Jongh. “Niemand kan voorspellen hoe onze wereld er over tien jaar uit ziet, maar behoefte aan mobiliteit zal blijven. De vraag is of we flexibel genoeg zijn om hierop in te spelen. En dat betekent wel afscheid nemen van de huidige spelregels.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Directeur Railforum: roer moet om in de spoorsector”

Henk-Jan Wormgoor|01.07.15|12:20

Hoop dat ook de belangen van omwonenden mee gaan tellen zoals o.a. betere veiligheid, minder geluid en trillingen, betere nachtrust, dus geen goederentreinen s nachts, goede overgaanbaarheid van het spoor, regelingen en oplossingen voor schade en hinder. En daarmee samenhangend beter spoor- en materieel-ontwerp, -bouw- en -onderhoud. Matiging van treinsnelheden en treingewichten. APK keuringen. Beter toezicht en handhaving en goede regels i.p.v. ruim baan voor de Bahn.

Henk Derksen|01.07.15|14:04

wat een fantastisch verhaal, nu is direct duidelijk hoe het zit en hoe het moet, we hebben veel meer van deze orakels nodig, ik kantel al jaren… een glas Weizen

Frederick Gerards|02.07.15|11:03

Mooi verhaal, maar de overheid luistert toch niet.
Met name bij de grote (semi-)overheidsbedrijven is de boel verrot en corrupt. Prorail die onderhands aanbesteed, opleidingen bij NS die niet overeenstemmen met de wet, de onoirbare korting die DB Schenker krijgt op de treinpaden, de impropere manier van handelen rond de Fyra, de overheid doet niets. Stuk voor stuk overheidsbedrijven. De minister weet van dit alles maar lacht er om. Overheid en het spoor is één en al misleiding.

Rutger Broekman|02.07.15|11:10

…. helemaal mee eens!!! maar maak dan ook graag duidelijk naar welke kant het roer om moet. Alleen roepen dat het anders moet is voor mij wat gratuit…

Frederick Gerards|02.07.15|11:52

De komende dagen is de corruptie in spoorweg-examenland goed te bekijken. Er worden examens afgenomen van een aan NS gelieerd onderhoudsbedrijf. Toezichthouders en examinatoren werken voor hetzelfde onderhoudsbedrijf!
De opleiding voor communicatie wordt zelfs door de examinator verzorgd!

Graag zo gepland door het VVRV, het onder de Minister vallende exameninstantie (www.vvrv.nl) voor het spoor, waarvan de directeur bij NS vandaan komt.
Ruikt het bij u ook ineens zo vreemd?

Ronald van Onselen|02.07.15|12:01

De kritiek is goed herkenbaar maar daarmee nog niet het begin van een oplossing. Het neoliberale kabinet wil geen enkele sturing geven aan een normalisatie van verhoudingen. Alleen min. Dijsselbloem wil in zijn rol als NS-aandeelhouder een cultuurverandering maar de minister zegt ook dat hij maar een beperkte rol heeft al aandeelhouder. Een vrome wens is iets anders dan de rol van procesbegeleider op je nemen. Over 2,5 jaar zal er wel een nieuw kabinet zijn. Tot dan busines as usual. Helaas.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.