ERTMS-directeur IenM: spoor moet open blijven tijdens implementatie
De grootste uitdaging bij de implementatie van het Europese beveiligingssysteem ERTMS is dat ‘de winkel open moet blijven’ tijdens de verbouwing. Dit zegt directeur ERTMS Wim Fabries van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De goederenspoorlijn Betuweroute en de HSL-Zuid waren al in respectievelijk 2007 en 2009 uitgerust met ERTMS. Dat waren projecten waarbij het ging om nieuwbouw van het spoor. “De landelijke uitrol van ERTMS vraagt om een andere aanpak, waarbij het systeem geïntegreerd voor trein en baan, moet worden benaderd.”
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Kortom Wim Fabries heeft geen oplossing voor het overgangsprobleem, terwijl dat relatief simpel en goedkoop is op te lossen. Daarmee worden het ALARP-uitgangspunt uit de Kadernota Railveiligheid en de Zorgplicht geschonden: je kan een bekend en erkend veiligheidsissue prima oplossen, maar je doet het niet.
Mochten overheid, ILenT of politiek dit niet oppakken, dan weten Onderzoeksraad, OM en de rechter daar bij het eerste fatale incident wel raad mee. Hopelijk dringt dat besef tijdig door…
Weet iemand of men bij de elektrificatie van de Maaslijn gepland heeft om ook meteen ERTMS aan te leggen? Het lijkt mij wel zo efficiënt om dat in één keer te doen.
@Thomas: ik denk dat het bouwvoordeel, uitgaande van het gekozen ETCS-Level 2, relatief gering is. Level 2 vergt immers relatief weinig geknutsel *in* het spoor.
Alleen als vervanging van de (verouderde) assentellers en de relaisbeveiliging op de Maaslijn toch al op relatief korte termijn aan de orde is, is gelijktijdige invoering van Level 2 absoluut het overwegen waard.
Functioneel heeft het verdwijnen van ATBNG-eilanden wel grote voordelen. Met name Cargo zal blij zijn:)