Langere hersteltijd spoor door strengere regels baanwerkers

De tijd die in 2013 nodig was om storingen op het spoor te herstellen is flink toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. De totale tijd die werd gebruikt voor het herstel van storingen kwam eind 2013 uit op 11.843 uur tegenover 4.688 uur in 2012. Dat is ruim een verdubbeling. Dat komt onder meer doordat herstelwerkzaamheden vaker naar de nacht worden verplaatst om de hinder voor reizigers te beperken. Ook hadden strengere veiligheidsregels voor baanwerkers en een verandering in de administratie van de hersteltijden een negatieve impact op de cijfers. Dat staat in het jaarverslag 2013 van ProRail.

Woordvoerder Huub Veeneman van ProRail: “De functiehersteltijd voor storingen betekent letterlijk het moment van dat een storing wordt gemeld tot het moment dat de storing is verholpen. Het komt wel eens voor dat de verkeersleiding besluit om herstelwerkzaamheden van een een relatief kleine storing naar de nacht te verplaatsen. Dat wordt dan bijvoorbeeld gedaan om het treinverkeer tijdens de spits te ontlasten. Maar dit betekent wel dat de totale functiehersteltijd een stuk langer wordt.”

Veiligheidsregels

Strengere veiligheidsregels die sinds december 2013 voor baanwerkers gelden, hebben ook een negatief effect op de totale functiehersteltijd. Zo heeft de spoorsector afgesproken dat tijdens herstelwerkzaamheden aan het spoor beide parallelsporen worden gesloten. “Dit heeft een groter impact op het treinverkeer en dus ook de functiehersteltijd”, aldus Veeneman.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.