Damwanden, station, Amersfoort

ProRail test ‘trillingsvrije’ manier van damwanden verwijderen

ProRail start in Amersfoort binnenkort met een proef waarbij damwanden ‘trillingsvrij’ uit de grond worden getrokken. Aan de westkant van het station wordt op dit moment een ongelijkvloerse kruising, ook wel dive-under genoemd, aangelegd. Binnenkort worden daarvoor de gebruikte damwanden uit de grond gehaald. Om de omgeving zo veel mogelijk overlast te besparen test de spoorbeheerder deze nieuwe manier om de wanden te verwijderen.

Dit ‘trillingsvrij uit de grond trekken’ gebeurt met een hydraulische pomp. Normaal gesproken worden damwanden verwijderd met een trilblok, wat veel lawaai en trillingshinder kan veroorzaken. De methode met hydraulische pomp levert minder hinder (een geluidsniveau van ca. 51 dB) op voor omwonenden. De nieuwe methode met de pomp is niet eerder toegepast op dit type damplanken en bij deze ondergrond. Het is dan ook niet helemaal zeker of de proef slaagt.

Geluidsmeters

Om het effect van de methode te meten, worden in de directe omgeving trillings- en geluidsmeters geplaatst, ook bij omwonenden. De test duurt twee weken. Dan is duidelijk of de damwanden ook daadwerkelijk ‘trillingsvrij’ verwijderd kunnen worden.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.