Marion Gout, directeur, ProRail

Gout: Europese aanpak voor koperdiefstal nodig

Het zou goed zijn als Europese landen hun krachten bundelen bij de aanpak van koperdiefstal. Dat stelde directeur Marion Gout van ProRail dinsdag tijdens een conferentie van Europol. Overal in Europa ondervinden spoorbedrijven, vervoerders en reizigers grote overlast van koperdiefstal. ProRail stelt graag haar kennis hierover te beschikking aan andere landen.

“Ik doe een oproep aan alle Europese spoorbeheerders en partijen die betrokken zijn bij de bestrijding van koperdiefstal, de handen ineen te slaan. Zoals wij in Nederland in Actieplan Koperslag samenwerken met het ministerie van Justitie, de politie, de metaalhandel en het Openbaar Ministerie, zouden we dat ook op Europees niveau moeten doen”, aldus Gout.

Samenwerking

Nederland heeft net als andere Europese landen last van koperdiefstal, al is het aantal gevallen wel gedaald. Op het Nederlandse spoor werd in 2012 366 keer koperen bedrading van ons spoor gestolen. Een daling van 30 procent ten opzichte van 2011. Koperdiefstal zorgde in 2011 voor 17.000 minuten treinvertraging in ons land.

In België steeg in 2012 het aantal diefstallen juist met 81 procent naar 1362 in vergelijking met het jaar daarvoor. Of er een verband is tussen de toename in België en de maatregelen die in Nederland zijn genomen tegen koperdiefstal, is niet duidelijk. ProRail zegt wel te willen voorkomen dat een succesvolle aanpak in het ene land, leidt tot een stijging in het andere land.

Aanpak

ProRail ondertekende op 30 juni 2011 samen met de politie, het OM en de metaalverwerkingsbranche MRF het convenant Koperslag om het toenemend probleem van koperdiefstallen gezamenlijk te bestrijden. Elektriciteitsbedrijf TenneT sloot zich hier in maart 2012 ook bij aan. Actie Koperslag richt zich op sectoren waar koperdiefstal tot gevaarlijke situaties kan leiden, zoals het spoor. Op het spoor kan koperdiefstal leiden tot vertragingen of botsingen en tot elektrocutiegevaar voor werkers op de baan.

ProRail plaatst om koperdiefstal te voorkomen hekwerken en beveiligingscamera’s naast het spoor. Ook wordt er met particuliere hondenbewakers en tientallen buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) gesurveilleerd. Daarnaast wordt koper op grote schaal door aluminium vervangen, een metaal dat minder in trek is bij dieven. Het koper dat we niet kunnen vervangen ‘watermerken’ we met synthetisch dna.

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.