Limburg betaalt alsnog mee aan meerkosten Maaslijn

De provincie Limburg draagt toch bij aan de meerkosten voor elektrificatie en gedeeltelijke baanverdubbeling van de Maaslijn. Limburg wilde eigenlijk niet de beurs trekken, maar heeft met het Rijk alsnog afspraken gemaakt over een verdeling van de extra kosten. Dit moet ervoor zorgen dat het project geen verdere vertraging oploopt. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief. Provinciale Staten van Limburg moet nog wel akkoord gaan met het besluit.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Limburg betaalt alsnog mee aan meerkosten Maaslijn”

Pat Rick|08.07.21|17:17

Precies wat ProRail wil: meer geld. Infrabel elektrificeert tegen 1,2 miljoen per km (tegen hogere specs van 3kV). Men zou dan de 70 km elektrificatie van delen van de Maaslijn kunnen financieren met alleen het extra geld (84 miljoen), en dan nog geld over hebben voor verdubbeling van deeltrajecten.

Hoe kan ProRail net zo kosteneffectief worden als Infrabel? Dan had men ook station Belfeld, GreenPort/Grubbenvorst en om meer reizigers te kunnen bedienen in het zuidelijke deel van de Maaslijn.

asierts|08.07.21|21:09

@ pat rick: dat weet je toch wel? Het is een kwestie van kennis van zaken. Weten wat een acceptabele prijs is, en wat nodig is (en wat niet)

Illya Vaes|13.07.21|10:48

Ik vermoed dat hier ook direct weer sprake is van beveiligingsaanpassingen die dan uiteraard weer tegen de nieuwste ontwerpvoorschriften moeten worden gedaan. Die zijn langzamerhand steeds “duurder” geworden (bijv. grotere doorschietlengte => langere zijsporen) zonder dat daar ooit een business case voor zal zijn geweest (is de marginale “veiligheids”winst het geld waard?) en dan springen de kosten ineens omhoog.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Limburg betaalt alsnog mee aan meerkosten Maaslijn | SpoorPro.nl

Limburg betaalt alsnog mee aan meerkosten Maaslijn

De provincie Limburg draagt toch bij aan de meerkosten voor elektrificatie en gedeeltelijke baanverdubbeling van de Maaslijn. Limburg wilde eigenlijk niet de beurs trekken, maar heeft met het Rijk alsnog afspraken gemaakt over een verdeling van de extra kosten. Dit moet ervoor zorgen dat het project geen verdere vertraging oploopt. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief. Provinciale Staten van Limburg moet nog wel akkoord gaan met het besluit.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is de vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft ook regelmatig voor andere vakbladen van ProMedia Group.

3 reacties op “Limburg betaalt alsnog mee aan meerkosten Maaslijn”

Pat Rick|08.07.21|17:17

Precies wat ProRail wil: meer geld. Infrabel elektrificeert tegen 1,2 miljoen per km (tegen hogere specs van 3kV). Men zou dan de 70 km elektrificatie van delen van de Maaslijn kunnen financieren met alleen het extra geld (84 miljoen), en dan nog geld over hebben voor verdubbeling van deeltrajecten.

Hoe kan ProRail net zo kosteneffectief worden als Infrabel? Dan had men ook station Belfeld, GreenPort/Grubbenvorst en om meer reizigers te kunnen bedienen in het zuidelijke deel van de Maaslijn.

asierts|08.07.21|21:09

@ pat rick: dat weet je toch wel? Het is een kwestie van kennis van zaken. Weten wat een acceptabele prijs is, en wat nodig is (en wat niet)

Illya Vaes|13.07.21|10:48

Ik vermoed dat hier ook direct weer sprake is van beveiligingsaanpassingen die dan uiteraard weer tegen de nieuwste ontwerpvoorschriften moeten worden gedaan. Die zijn langzamerhand steeds “duurder” geworden (bijv. grotere doorschietlengte => langere zijsporen) zonder dat daar ooit een business case voor zal zijn geweest (is de marginale “veiligheids”winst het geld waard?) en dan springen de kosten ineens omhoog.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.