Stootjuk ETS Spoor
Partnerverhaal

Vaste stootjukken ETS Spoor gecertificeerd door Dekra Rail

De vaste stootjukken van spoorleverancier ETS Spoor zijn vorige maand officieel goedgekeurd door certificeringsinstelling Dekra Rail. Volgens ETS Spoor heeft het certificeringsproces door de coronacrisis wat vertraging opgelopen, maar kunnen de stootjukken vanaf nu aan de markt worden geleverd.

In de spoorinfrastructuur zorgen spoorbeëndigingsconstructies ervoor dat een trein, tram of metro zo gecontroleerd mogelijk tot stilstand wordt gebracht. Deze constructies worden bijvoorbeeld toegepast bij perronkopsporen, eindstations en onderhoudsplaatsen.

Vaste stootjukken

Vaste stootjukken zitten, zoals de naam al weggeeft, vast aan de rails. De bevestiging bestaat meestal uit een aantal klemmen met doorsteekverbindingen door de spoorstaven. Net als de remstootjukken draagt het vaste stootjuk de krachten over van het voertuig bij de buffers op de spoorconstructie.

Ze absorberen zelf echter, in tegenstelling tot de remstootjukken, nagenoeg geen energie. Daarom is het volgens ETS Spoor belangrijk dat er, in ieder geval bij zwaarder materieel, in de spoorconstructie zelf een veiligheidsvoorziening is toegepast, bijvoorbeeld in de vorm van een breeklas. Hierdoor zal het gehele afgebroken stuk spoor zorgen voor het afremmen van het voertuig.

Toepassing

Stookjukken worden geplaatst op locaties waar een railvoertuig niet door kan en mag rijden zoals perronkopsporen, eindstations of onderhoudsplekken. Ze worden geplaatst ter bescherming van locaties waar een tram, trein of metro niet door kan en mag rijden, zoals perronkopsporen, eindstations of onderhoudsplaatsen.

De spoorconstructie is voorzien van een halfzwevende breeklas die breekt bij een sterke impact. De beweegbare spoorconstructie remt het voortuig af. Volgens ETS Spoor is het grote voordeel van een vast stootjuk ten opzichte van een remstootjukken is dat het “een goedkopere en eenvoudigere en veelal universele toepasbare oplossing biedt”. Daarnaast zou er tot een bepaalde kracht “geen schade aan voertuig, stootjuk of spoorconstructie” ontstaan. De vaste stootjukken zijn, naast het standaard stookjuk, in meerdere varianten te leveren zoals met  hydraulische buffer en opklapbare variant.

ETS Spoor

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vaste stootjukken ETS Spoor gecertificeerd door Dekra Rail | SpoorPro.nl
Stootjuk ETS Spoor
Partnerverhaal

Vaste stootjukken ETS Spoor gecertificeerd door Dekra Rail

De vaste stootjukken van spoorleverancier ETS Spoor zijn vorige maand officieel goedgekeurd door certificeringsinstelling Dekra Rail. Volgens ETS Spoor heeft het certificeringsproces door de coronacrisis wat vertraging opgelopen, maar kunnen de stootjukken vanaf nu aan de markt worden geleverd.

In de spoorinfrastructuur zorgen spoorbeëndigingsconstructies ervoor dat een trein, tram of metro zo gecontroleerd mogelijk tot stilstand wordt gebracht. Deze constructies worden bijvoorbeeld toegepast bij perronkopsporen, eindstations en onderhoudsplaatsen.

Vaste stootjukken

Vaste stootjukken zitten, zoals de naam al weggeeft, vast aan de rails. De bevestiging bestaat meestal uit een aantal klemmen met doorsteekverbindingen door de spoorstaven. Net als de remstootjukken draagt het vaste stootjuk de krachten over van het voertuig bij de buffers op de spoorconstructie.

Ze absorberen zelf echter, in tegenstelling tot de remstootjukken, nagenoeg geen energie. Daarom is het volgens ETS Spoor belangrijk dat er, in ieder geval bij zwaarder materieel, in de spoorconstructie zelf een veiligheidsvoorziening is toegepast, bijvoorbeeld in de vorm van een breeklas. Hierdoor zal het gehele afgebroken stuk spoor zorgen voor het afremmen van het voertuig.

Toepassing

Stookjukken worden geplaatst op locaties waar een railvoertuig niet door kan en mag rijden zoals perronkopsporen, eindstations of onderhoudsplekken. Ze worden geplaatst ter bescherming van locaties waar een tram, trein of metro niet door kan en mag rijden, zoals perronkopsporen, eindstations of onderhoudsplaatsen.

De spoorconstructie is voorzien van een halfzwevende breeklas die breekt bij een sterke impact. De beweegbare spoorconstructie remt het voortuig af. Volgens ETS Spoor is het grote voordeel van een vast stootjuk ten opzichte van een remstootjukken is dat het “een goedkopere en eenvoudigere en veelal universele toepasbare oplossing biedt”. Daarnaast zou er tot een bepaalde kracht “geen schade aan voertuig, stootjuk of spoorconstructie” ontstaan. De vaste stootjukken zijn, naast het standaard stookjuk, in meerdere varianten te leveren zoals met  hydraulische buffer en opklapbare variant.

ETS Spoor

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.