Railforum en ace4rail
Start-up toegetreden tot Railforum

“Kennis afschermen is niet meer van deze tijd“

Van links naar rechts: Axel Kiese (CEO en founder ace4rail), Corina de Jongh (directeur Railforum) en Albert Koch (CCO ace4rail) afgelopen week op RailTech Europe '24 Alex/ProMedia

Ace4rail is sinds kort officieel lid van Railforum. Op RailTech Europe werd bekend dat de start-up nu als volwaardig lid toetreedt tot het kennisnetwerk voor de spoorsector. SpoorPro spreekt Albert Koch, CCO van ace4rail, en Corina de Jongh, directeur van Railforum, over wat Railforum betekent voor startende ondernemers.

Albert, voor wie jullie nog niet kent: wat is de doelstelling van ace4rail?

Albert: “We zijn een leasemaatschappij in oprichting die nieuwe, aantrekkelijke rijtuigen voor reizigersvervoer wil laten bouwen, om die beschikbaar te stellen aan iedereen die op het spoor actief wil worden. De gedachte daarachter is dat het goed is als meer mensen met de trein gaan en dus niet met het vliegtuig of de auto, maar dat daarvoor dan wel treinen beschikbaar moeten zijn.”

“Momenteel kun je als beginnende operator treinen kopen, maar dan moet je daar ten eerste 5 jaar op wachten, en ten tweede moeten ze voor 35 jaar op je balans staan. Niet iedereen kan dat, want daarvoor moet je enorm veel vermogen hebben, en veel investeerders vinden zo’n lange periode te spannend. En dat leidt ertoe dat veel initiatieven niet van de grond komen. Maar als je kunt leasen, wordt het een ander verhaal, en wij hopen dat mogelijk te maken.”

Ace4rail was al enige tijd betrokken bij Railforum, maar nog niet officieel als lid. Hoe zat dat?

Corina: “Wat voor materieel geldt, geldt eigenlijk ook voor een lidmaatschap bij Railforum: als je een start-up bent, heb je niet automatisch genoeg geld beschikbaar. In dit geval dus voor contributie. Railforum geeft veelbelovende start-ups daarom een ‘wildcard’, om de drempel van een betaald lidmaatschap weg te nemen. Dat doen we niet alleen om die start-up te helpen, maar vooral om de kennis en de ervaringen die zo’n start-up bij zich draagt, te delen met de andere leden. Dat is eigenlijk wat we van ze vragen.”

Tekst loopt door onder afbeelding

ace4rail
Ace4rail wil als leasemaatschappij rijtuigen voor reizigersvervoer op lange afstand aanbieden (ace4rail)

Inmiddels is de wildcard omgezet in een volwaardig lidmaatschap. Wat heeft toegang tot het netwerk van Railforum ace4rail tot nu toe gebracht?

Albert: “De deelname aan Railforum ervaar ik als heel waardevol. Ik kan er mijn ideeën kwijt, maar doe er ook veel contacten op. En laat ik eerlijk zijn, ik leer er ook partijen kennen die misschien van pas kunnen komen. Dat kunnen klanten zijn van de toekomst, maar ook supporters of partijen die ons ondersteunen bij bepaalde activiteiten, zoals toelating, technische vraagstukken, enzovoort.”

De partijen die ik bij Railforum leer kennen, kunnen klanten zijn van de toekomst, maar ook supporters of partijen die ons ondersteunen bij bepaalde activiteiten

Corina: “Een bijkomend voordeel voor veel start-ups is dat ze als lid van Railforum serieuzer genomen worden, omdat ze op onze website tussen grote en gevestigde bedrijven staan. Nou was Albert al een bekende in de sector, en twijfelt niemand aan zijn expertise. Maar we verwelkomen ook initiatieven van studenten, als wij daar toekomst in zien. En voor hen kan de naamsbekendheid nog veel waardevoller zijn. Op RailTech Europe hebben we bijvoorbeeld weer een start-up van studenten, Memsys, uitgenodigd met een wildcard.”

Waar kijkt ace4Rail naar uit, als lid van Railforum?

Albert: “Ik zou het zelf de kenniskring over systeemintegratie heel leuk vinden. Waarbij je echt alle spelers en processen in de railsector bij elkaar brengt. Die vind ik gewoon vanuit persoonlijke interesse heel boeiend. Maar hij is ook heel relevant voor ons als onderneming, omdat wij ons met ons toekomstige product echt bewegen in een heel groot speelveld. En om daarover te kunnen meepraten, meedenken en zelfs een beetje meesturen… Dat vind ik fantastisch. En gezien de noodzaak van ons product ook hoognodig.”

Eerder noemde je al dat Railforum start-ups aanmoedigt om hun kennis te delen. Is het wel verstandig om een concept op die manier weg te geven?

Albert: “Je moet natuurlijk altijd uitkijken natuurlijk wat je wel of niet deelt. Maar onderaan de streep is het altijd goed om in contact te zijn met partijen in de sector. En soms kunnen degenen met wie je praat achteraf je concurrenten blijken. Dat is waar. Maar het kunnen ook je klanten of je partners van de toekomst zijn.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Bijeenkomst Railforum
Een kennisbijeenkomst van Railforum afgelopen maand

Corina: “Dat vind ik ook leuk aan deze sector. Het is allemaal heel complex, maar als je een concreet idee hebt en vraagt wie jou daarbij kan helpen, dan zijn er altijd wel mensen die dat willen. Want je ziet toch dat veel mensen in de sector dezelfde passie hebben: dat het beter moet voor de passagier. Vooral de jongere generatie heeft zoiets van: als jouw idee zomaar overgenomen kan worden, dan is het sowieso niet veel waard. Daar moet iets van eigen kracht in zitten. Kennis afschermen is dan ook eigenlijk niet meer van deze tijd.”

Albert: “Dat wordt ook altijd genoemd bij de evenementen van Railforum. We zijn hier niet om elkaar vliegen af te vangen, maar om van elkaar te leren. En voor zover ik heb gemerkt, houdt iedereen zich aan die spelregel. Waar het uiteindelijk om gaat is dat we meer mensen en goederen op de rails krijgen, omdat alle andere vervoermiddelen vervuilender zijn. En we hebben als spoor nog geen gigantisch marktaandeel. Dus alles is nu welkom om die modal split in ons voordeel bij te sturen. Daar zijn we uiteindelijk met z’n allen mee bezig en allemaal bij gebaat.”

Corina: “En natuurlijk moeten bedrijven daar geld mee verdienen, om te kunnen bestaan. Maar we doen het allemaal met dezelfde drive. Dat zie je ook bij de studenten die rondlopen op RailTech Europe. Die kiezen niet voor niets voor deze branche. Om reizigers het duurzame vervoer in te krijgen. ”

Lees ook:

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

“Kennis afschermen is niet meer van deze tijd“ | SpoorPro.nl
Railforum en ace4rail
Start-up toegetreden tot Railforum

“Kennis afschermen is niet meer van deze tijd“

Van links naar rechts: Axel Kiese (CEO en founder ace4rail), Corina de Jongh (directeur Railforum) en Albert Koch (CCO ace4rail) afgelopen week op RailTech Europe '24 Alex/ProMedia

Ace4rail is sinds kort officieel lid van Railforum. Op RailTech Europe werd bekend dat de start-up nu als volwaardig lid toetreedt tot het kennisnetwerk voor de spoorsector. SpoorPro spreekt Albert Koch, CCO van ace4rail, en Corina de Jongh, directeur van Railforum, over wat Railforum betekent voor startende ondernemers.

Albert, voor wie jullie nog niet kent: wat is de doelstelling van ace4rail?

Albert: “We zijn een leasemaatschappij in oprichting die nieuwe, aantrekkelijke rijtuigen voor reizigersvervoer wil laten bouwen, om die beschikbaar te stellen aan iedereen die op het spoor actief wil worden. De gedachte daarachter is dat het goed is als meer mensen met de trein gaan en dus niet met het vliegtuig of de auto, maar dat daarvoor dan wel treinen beschikbaar moeten zijn.”

“Momenteel kun je als beginnende operator treinen kopen, maar dan moet je daar ten eerste 5 jaar op wachten, en ten tweede moeten ze voor 35 jaar op je balans staan. Niet iedereen kan dat, want daarvoor moet je enorm veel vermogen hebben, en veel investeerders vinden zo’n lange periode te spannend. En dat leidt ertoe dat veel initiatieven niet van de grond komen. Maar als je kunt leasen, wordt het een ander verhaal, en wij hopen dat mogelijk te maken.”

Ace4rail was al enige tijd betrokken bij Railforum, maar nog niet officieel als lid. Hoe zat dat?

Corina: “Wat voor materieel geldt, geldt eigenlijk ook voor een lidmaatschap bij Railforum: als je een start-up bent, heb je niet automatisch genoeg geld beschikbaar. In dit geval dus voor contributie. Railforum geeft veelbelovende start-ups daarom een ‘wildcard’, om de drempel van een betaald lidmaatschap weg te nemen. Dat doen we niet alleen om die start-up te helpen, maar vooral om de kennis en de ervaringen die zo’n start-up bij zich draagt, te delen met de andere leden. Dat is eigenlijk wat we van ze vragen.”

Tekst loopt door onder afbeelding

ace4rail
Ace4rail wil als leasemaatschappij rijtuigen voor reizigersvervoer op lange afstand aanbieden (ace4rail)

Inmiddels is de wildcard omgezet in een volwaardig lidmaatschap. Wat heeft toegang tot het netwerk van Railforum ace4rail tot nu toe gebracht?

Albert: “De deelname aan Railforum ervaar ik als heel waardevol. Ik kan er mijn ideeën kwijt, maar doe er ook veel contacten op. En laat ik eerlijk zijn, ik leer er ook partijen kennen die misschien van pas kunnen komen. Dat kunnen klanten zijn van de toekomst, maar ook supporters of partijen die ons ondersteunen bij bepaalde activiteiten, zoals toelating, technische vraagstukken, enzovoort.”

De partijen die ik bij Railforum leer kennen, kunnen klanten zijn van de toekomst, maar ook supporters of partijen die ons ondersteunen bij bepaalde activiteiten

Corina: “Een bijkomend voordeel voor veel start-ups is dat ze als lid van Railforum serieuzer genomen worden, omdat ze op onze website tussen grote en gevestigde bedrijven staan. Nou was Albert al een bekende in de sector, en twijfelt niemand aan zijn expertise. Maar we verwelkomen ook initiatieven van studenten, als wij daar toekomst in zien. En voor hen kan de naamsbekendheid nog veel waardevoller zijn. Op RailTech Europe hebben we bijvoorbeeld weer een start-up van studenten, Memsys, uitgenodigd met een wildcard.”

Waar kijkt ace4Rail naar uit, als lid van Railforum?

Albert: “Ik zou het zelf de kenniskring over systeemintegratie heel leuk vinden. Waarbij je echt alle spelers en processen in de railsector bij elkaar brengt. Die vind ik gewoon vanuit persoonlijke interesse heel boeiend. Maar hij is ook heel relevant voor ons als onderneming, omdat wij ons met ons toekomstige product echt bewegen in een heel groot speelveld. En om daarover te kunnen meepraten, meedenken en zelfs een beetje meesturen… Dat vind ik fantastisch. En gezien de noodzaak van ons product ook hoognodig.”

Eerder noemde je al dat Railforum start-ups aanmoedigt om hun kennis te delen. Is het wel verstandig om een concept op die manier weg te geven?

Albert: “Je moet natuurlijk altijd uitkijken natuurlijk wat je wel of niet deelt. Maar onderaan de streep is het altijd goed om in contact te zijn met partijen in de sector. En soms kunnen degenen met wie je praat achteraf je concurrenten blijken. Dat is waar. Maar het kunnen ook je klanten of je partners van de toekomst zijn.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Bijeenkomst Railforum
Een kennisbijeenkomst van Railforum afgelopen maand

Corina: “Dat vind ik ook leuk aan deze sector. Het is allemaal heel complex, maar als je een concreet idee hebt en vraagt wie jou daarbij kan helpen, dan zijn er altijd wel mensen die dat willen. Want je ziet toch dat veel mensen in de sector dezelfde passie hebben: dat het beter moet voor de passagier. Vooral de jongere generatie heeft zoiets van: als jouw idee zomaar overgenomen kan worden, dan is het sowieso niet veel waard. Daar moet iets van eigen kracht in zitten. Kennis afschermen is dan ook eigenlijk niet meer van deze tijd.”

Albert: “Dat wordt ook altijd genoemd bij de evenementen van Railforum. We zijn hier niet om elkaar vliegen af te vangen, maar om van elkaar te leren. En voor zover ik heb gemerkt, houdt iedereen zich aan die spelregel. Waar het uiteindelijk om gaat is dat we meer mensen en goederen op de rails krijgen, omdat alle andere vervoermiddelen vervuilender zijn. En we hebben als spoor nog geen gigantisch marktaandeel. Dus alles is nu welkom om die modal split in ons voordeel bij te sturen. Daar zijn we uiteindelijk met z’n allen mee bezig en allemaal bij gebaat.”

Corina: “En natuurlijk moeten bedrijven daar geld mee verdienen, om te kunnen bestaan. Maar we doen het allemaal met dezelfde drive. Dat zie je ook bij de studenten die rondlopen op RailTech Europe. Die kiezen niet voor niets voor deze branche. Om reizigers het duurzame vervoer in te krijgen. ”

Lees ook:

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.