Onderzoeksraad: ministerie moet regie nemen in veiligheid op overwegen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet meer de regie nemen in het waarborgen van de veiligheid op spoorwegovergangen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport. Volgens de Raad is het onacceptabel dat er jaarlijks gemiddeld elf mensen om het leven komen op spoorwegovergangen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
De NOS maakt er een potje van want zij hebben het in het nieuws van vandaag over bewaakte overwegen. Fake news zou ik zo zeggen. Logisch dat de burger het ook niet meer begrijpt.
Ik stond eens, nu gepensioneerd, voor mijn werk bij een AHOB te kijken. De spoorbomen waren gedaald toen er een kever aan kwam en met het voorruit een spoorboom eruit reed. Kennelijk is het precies zo dat toen ik een kleine jongen was en tegen een lantaarnpaal aan liep.
Tot hoever moeten we gaan met het beveiligen van overwegen. 11 doden per jaar is natuurlijk 11 teveel, maar ik zou mij als ministerie eerder focussen op de toename van verkeersdoden op de weg elders, vooral onder E-bike fietsers. In 2017 ruim 600 doden waarvan ruim 200 fietsers, vooral met E-bike.
Uiteraard is elke dode of gewonde altijd één te veel.
Echter het lijkt mij dat het niet aan de Onderzoeksraad is om te bepalen dat een gemiddelde van elf doden per jaar op overwegen onacceptabel is.