ProRail-plan voor nieuwe GSM-R-mast in Helvoirt stuit op bezwaar

Afbeelding: Wikimedia Commons

De uitrol van nieuwe zendmasten voor de verbetering en optimalisatie van het GSM-R-communicatienetwerk van ProRail is in de Noord-Brabantse plaats Helvoirt op bezwaren van omwonenden gestuit. De spoorbeheerder erkent dat het een steek heeft laten vallen in de kwestie en gaat in gesprek.

Dergelijke masten moeten op een specifieke locatie geplaatst worden. Zo moet de ondergrond stevig zijn en moet er bekabeling aanwezig zijn. Daarnaast moeten de zendmasten voor de juiste dekking niet te ver van het spoor staan.

ProRail kiest voor zijn masten dan ook in de eerste plaats een locatie op eigen grond. Dat is ook in Helvoirt het geval, laat een woordvoerder weten aan SpoorPro. De lokale politiek was ogenschijnlijk niet op de hoogte van deze praktijk, blijkt uit schriftelijke vragen over het al dan niet meedenken van de gemeenteraad over de plaatsing.

ProRail zegt verder in een reactie dat het uiteraard niet de bedoeling is om de lokale politiek en omwonenden buitenspel te zetten, mocht die indruk zijn ontstaan. “Het college van burgemeester en wethouders is nog altijd de vergunningverlener. We wilden vooruitlopend op de vergunningsaanvraag de omgeving informeren en daar hebben we een steek laten vallen. We zullen dat nu alsnog doen en daarom hebben we tot die tijd de aanvraag stop gezet”, zegt de woordvoerder in een bevestiging na berichtgeving van het Brabants Dagblad.

Uitgebreide uitrol

Voor de verbetering van de veiligheidscommunicatie tussen machinist en de verkeersleiding werkt ProRail de komende 2,5 jaar aan de optimalisering van zijn GSM-R-netwerk. Driehonderd bestaande punten worden vernieuwd en er worden ongeveer 70 nieuwe zendmasten bijgeplaatst.

Voor zijn randapparatuur zoekt ProRail naar bestaande masten of gebouwen van de juiste hoogte. Als dat niet mogelijk blijkt, moet een nieuwe mast geplaatst worden. Daarbij heeft een locatie op eigen grond zoals gezegd de voorkeur, maar vaak worden ze ook gebouwd op gemeentegrond.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.