Terugblik 2021 deel 2: RailTech Live, Europees Jaar van het Spoor en NABO’s

Ondanks alle coronabeperkingen die in maart dit jaar nog van kracht waren, ging RailTech Europe 2021 gewoon door. In plaats van een conferentie en expo in de Jaarbeurs Utrecht was het een volledig digitaal evenement. De opening viel samen met de officiële start van het Europees jaar van het spoor in Lissabon. Via een live verbinding konden deelnemers aan RailTech Live ook de opening volgen.

Het evenement trok uiteindelijk meer dan 8.000 unieke bezoekers uit ruim 90 verschillende landen en was daarmee een groot succes. Drie dagen lang konden deelnemers ruim honderd presentaties volgen verspreid over drie verschillende podia. De drie hoofdonderwerpen van RailTech Europe 2021 waren het Europees Jaar van het Spoor, Digitaal Spoor en Slimme Infrastructuur. Binnen deze onderwerpen kwamen actuele thema’s aan bod zoals de Green Deal, internationaal treinverkeer, ERTMS, ATO, Kunstmatige Intelligentie, BIM en preventief spooronderhoud. Deelnemers hadden de mogelijkheid om voorafgaand en tijdens het evenement met elkaar in contact te komen en afspraken te plannen.

Topsprekers

Tijdens de drie congresdagen kwamen vooraanstaande sprekers voorbij onder wie de toenmalige staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail-topman John Voppen, president-directeur Marjan Rintel van NS, ERTMS-coördinator Matthias Ruete van de Europese Commissie, de Europese coördinator van de North Sea-Baltic Corridor Catherine Trautmann, Diederik Samsom, professor Diego Galar van de Technische Universiteit Lulea en directeur Europa Simon Fletcher van de UIC.

Omdat 2021 al ruim twee maanden oud was toen het Europees jaar van Spoor van start ging, kwam al snel de vraag of het publiciteitsoffensief van de Europese Unie niet door zou moeten lopen na december 2021. Veel van de geplande activiteiten konden immers niet doorgaan. Na de opening in Lissabon was het redelijk stil op een Rail playlist op spotify en een fotowedstrijd na. Met het vertrek van de Connecting Europe Express in september zou het publiek pas echt wat gaan merken van het jaar van de trein.

NABO’s

In maart maakten NS en ProRail bekend maatregelen te nemen om de risico’s van NABO’s in te dammen. Dit naar aanleiding van het onderzoeksrapport over het ongeval op de NABO in Hooghalen waarbij een jaar eerder een machinist om het leven kwam. Het rapport stelt dat er op bepaalde NABO’s voor lange en/of zware voertuigen te weinig tijd is om over te steken.

Ongeluk op spoorovergang Hooghalen, bron: ProRail

ProRail bracht in kaart dat deze situatie zich kan voordoen op 137 onbeveiligde spoorwegovergangen. Van dat aantal komt NS komt er 109 tegen. 28 NABO’s liggen op trajecten waar de regionale vervoerders rijden, waar ook per direct maatregelen worden genomen. Een van die regionale vervoerders is Arriva. Het bedrijf reageerde verontwaardigd op de maatregelen omdat het niet betrokken was bij het onderzoek.

Omdat de regionale vervoerders niet in de gelegenheid gesteld waren om mee te denken en een impactanalyse te maken konden zij niet op tijd inspelen op de snelheidsbeperkingen. “Daardoor zijn de gevolgen voor rood sein-naderingen en de dienstregeling niet te overzien op dit moment”, aldus Arriva-woordvoerder Tamara Vannuys.

Zenderen

De maatregelen konden niet voorkomen dat op 7 maart een 21-jarige maaltijdbezorger uit Hengelo om het leven kwam toen hij eten kwam bezorgen bij bewakers van een NABO in Zenderen. Zijn bestelbus werd geraakt door een goederentrein en volgens enkele honderden meters meegesleept. De jonge man was volgens de politie op slag dood. Twee maanden na het ongeval vertelde vader Wim Hagman het aangrijpende verhaal over het ongeval en deed de oproep om te stoppen met praten maar actie te ondernemen en alle NABO’s in Nederland zo snel mogelijk af te sluiten of te beveiligen.

Wim Hagman, vader van de 21-jarige maaltijdbezorger die op een overweg in Zenderen om het leven kwam

Kort daarop ging de overweg in Zenderen definitief dicht, want het plaatsen van zigzag-hekken bleek onvoldoende effect te hebben. Notabene de moeder van het slachtoffer had kort voor de sluiting weer bijna een aanrijding zien gebeuren bij de overweg. Overweg ‘Het Vlier’ in Zenderen was een van de 180 NABO’s die op de nominatie stonden om voor 2024 te worden opgeheven of beveiligd. Het dodelijke ongeval en de bijna-aanrijding zorgden er voor dat het proces in een stroomversnelling terechtkwam.

Een van de laatste NABO’s die dit jaar gesloten werd was die aan het Jonkheerpad in Oisterwijk. Er zijn op dit moment nog ongeveer 277 NABO’s in Nederland, waarvan 180 openbaar toegankelijk. ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat willen dit aantal uiterlijk in 2023 hebben teruggebracht tot 0.

Terugblik 2021 deel 1: sneeuw en coronarellen teisteren het spoor

Lees terug:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Terugblik 2021 deel 2: RailTech Live, Europees Jaar van het Spoor en NABO’s | SpoorPro.nl

Terugblik 2021 deel 2: RailTech Live, Europees Jaar van het Spoor en NABO’s

Ondanks alle coronabeperkingen die in maart dit jaar nog van kracht waren, ging RailTech Europe 2021 gewoon door. In plaats van een conferentie en expo in de Jaarbeurs Utrecht was het een volledig digitaal evenement. De opening viel samen met de officiële start van het Europees jaar van het spoor in Lissabon. Via een live verbinding konden deelnemers aan RailTech Live ook de opening volgen.

Het evenement trok uiteindelijk meer dan 8.000 unieke bezoekers uit ruim 90 verschillende landen en was daarmee een groot succes. Drie dagen lang konden deelnemers ruim honderd presentaties volgen verspreid over drie verschillende podia. De drie hoofdonderwerpen van RailTech Europe 2021 waren het Europees Jaar van het Spoor, Digitaal Spoor en Slimme Infrastructuur. Binnen deze onderwerpen kwamen actuele thema’s aan bod zoals de Green Deal, internationaal treinverkeer, ERTMS, ATO, Kunstmatige Intelligentie, BIM en preventief spooronderhoud. Deelnemers hadden de mogelijkheid om voorafgaand en tijdens het evenement met elkaar in contact te komen en afspraken te plannen.

Topsprekers

Tijdens de drie congresdagen kwamen vooraanstaande sprekers voorbij onder wie de toenmalige staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail-topman John Voppen, president-directeur Marjan Rintel van NS, ERTMS-coördinator Matthias Ruete van de Europese Commissie, de Europese coördinator van de North Sea-Baltic Corridor Catherine Trautmann, Diederik Samsom, professor Diego Galar van de Technische Universiteit Lulea en directeur Europa Simon Fletcher van de UIC.

Omdat 2021 al ruim twee maanden oud was toen het Europees jaar van Spoor van start ging, kwam al snel de vraag of het publiciteitsoffensief van de Europese Unie niet door zou moeten lopen na december 2021. Veel van de geplande activiteiten konden immers niet doorgaan. Na de opening in Lissabon was het redelijk stil op een Rail playlist op spotify en een fotowedstrijd na. Met het vertrek van de Connecting Europe Express in september zou het publiek pas echt wat gaan merken van het jaar van de trein.

NABO’s

In maart maakten NS en ProRail bekend maatregelen te nemen om de risico’s van NABO’s in te dammen. Dit naar aanleiding van het onderzoeksrapport over het ongeval op de NABO in Hooghalen waarbij een jaar eerder een machinist om het leven kwam. Het rapport stelt dat er op bepaalde NABO’s voor lange en/of zware voertuigen te weinig tijd is om over te steken.

Ongeluk op spoorovergang Hooghalen, bron: ProRail

ProRail bracht in kaart dat deze situatie zich kan voordoen op 137 onbeveiligde spoorwegovergangen. Van dat aantal komt NS komt er 109 tegen. 28 NABO’s liggen op trajecten waar de regionale vervoerders rijden, waar ook per direct maatregelen worden genomen. Een van die regionale vervoerders is Arriva. Het bedrijf reageerde verontwaardigd op de maatregelen omdat het niet betrokken was bij het onderzoek.

Omdat de regionale vervoerders niet in de gelegenheid gesteld waren om mee te denken en een impactanalyse te maken konden zij niet op tijd inspelen op de snelheidsbeperkingen. “Daardoor zijn de gevolgen voor rood sein-naderingen en de dienstregeling niet te overzien op dit moment”, aldus Arriva-woordvoerder Tamara Vannuys.

Zenderen

De maatregelen konden niet voorkomen dat op 7 maart een 21-jarige maaltijdbezorger uit Hengelo om het leven kwam toen hij eten kwam bezorgen bij bewakers van een NABO in Zenderen. Zijn bestelbus werd geraakt door een goederentrein en volgens enkele honderden meters meegesleept. De jonge man was volgens de politie op slag dood. Twee maanden na het ongeval vertelde vader Wim Hagman het aangrijpende verhaal over het ongeval en deed de oproep om te stoppen met praten maar actie te ondernemen en alle NABO’s in Nederland zo snel mogelijk af te sluiten of te beveiligen.

Wim Hagman, vader van de 21-jarige maaltijdbezorger die op een overweg in Zenderen om het leven kwam

Kort daarop ging de overweg in Zenderen definitief dicht, want het plaatsen van zigzag-hekken bleek onvoldoende effect te hebben. Notabene de moeder van het slachtoffer had kort voor de sluiting weer bijna een aanrijding zien gebeuren bij de overweg. Overweg ‘Het Vlier’ in Zenderen was een van de 180 NABO’s die op de nominatie stonden om voor 2024 te worden opgeheven of beveiligd. Het dodelijke ongeval en de bijna-aanrijding zorgden er voor dat het proces in een stroomversnelling terechtkwam.

Een van de laatste NABO’s die dit jaar gesloten werd was die aan het Jonkheerpad in Oisterwijk. Er zijn op dit moment nog ongeveer 277 NABO’s in Nederland, waarvan 180 openbaar toegankelijk. ProRail en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat willen dit aantal uiterlijk in 2023 hebben teruggebracht tot 0.

Terugblik 2021 deel 1: sneeuw en coronarellen teisteren het spoor

Lees terug:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.