Oude reizigerstunnel Gorichem, foto: ProRail

Reizigerstunnel station Gorichem maandag deels geopend voor reizigers

De nieuwe reizigerstunnel van station Gorichem opent maandag voor een deel van de reizigers. De oude reizigerstunnel wordt vrijdagnacht vanaf 01.00 ’s nachts gesloten en daarna gesloopt, meldt spoorbeheerder ProRail.

De nieuwe reizigerstunnel is maandag al open voor reizigers, maar wordt de komende tijd nog verder afgebouwd.
De tunnel geeft toegang tot de treinen via een zijperron met hellingsbaan.

De lift is pas halverwege december klaar. Dat betekent dat reizigers, die de nieuwe reizigerstunnel niet met de trap kunnen bereiken, worden omgeleid via de fietstunnel aan de Banneweg naar het Lindelaantje. Via de hellingbaan is vervolgens het nieuwe zijperron (spoor 2) te bereiken.

Naast het slopen van de tunnel wordt het middenperron verwijderd. Aan de noordzijde van het station wordt een nieuw zijperron aangelegd. De werkzaamheden duren tot maandag 07.00 uur. In de periode dat er aan het station gewerkt wordt kunnen er geen treinen van en naar station Gorichem rijden. Vervoerder Qbuzz rijdt met vervangend busvervoer.

Nieuwe reizigerstunnel

Met de nieuwe reizigerstunnel die maandag opent wordt het station toegankelijker. Daarnaast zorgt de nieuwe reizigerstunnel voor een betere verbinding tussen de wijk Haarwijk en de historische binnenstad van Gorinchem. De oude reizigerstunnel dateert uit begin jaren zeventig en was zeker aan vervanging toe. De ronde tunnel was smal en laag. Daarnaast was de tunnel alleen bereikbaar met een trap. Mensen met een functiebeperking konden daardoor niet zelfstandig naar het middenperron.

“De komende maanden worden de wanden in de tunnel geschilderd, de vloertegels geplaatst en de plafonds bewerkt. De trap krijgt mooie natuurstenen tegels en de nieuwe lift is naar verwachting in de loop van december gereed. De laatste restpunten zoals de bestrating naar het Lindelaantje zullen begin volgend jaar gereed zijn”, aldus bouwmanager Peter van Dijk van ProRail.

Rechtszaak

ProRail en Ballast Nedam hebben een conflict over de meerkosten van de reizigerstunnel via de rechter moeten beslechten. Ballast Nedam stuitte bij de modernisering van het station op twee oude putten, waardoor het niet mogelijk was om de heistelling voor de bouw van de tunnel te plaatsen. De aannemer vroeg 4,5 miljoen euro meer voor het project. In een arbritagezaak werd ProRail in het gelijk gesteld, waardoor de spoorbeheerder de meerkosten niet hoefde te betalen.

Lees ook:

Ballast Nedam werkt verder aan reizigerstunnel na conflict met ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Reizigerstunnel station Gorichem maandag deels geopend voor reizigers | SpoorPro.nl
Oude reizigerstunnel Gorichem, foto: ProRail

Reizigerstunnel station Gorichem maandag deels geopend voor reizigers

De nieuwe reizigerstunnel van station Gorichem opent maandag voor een deel van de reizigers. De oude reizigerstunnel wordt vrijdagnacht vanaf 01.00 ’s nachts gesloten en daarna gesloopt, meldt spoorbeheerder ProRail.

De nieuwe reizigerstunnel is maandag al open voor reizigers, maar wordt de komende tijd nog verder afgebouwd.
De tunnel geeft toegang tot de treinen via een zijperron met hellingsbaan.

De lift is pas halverwege december klaar. Dat betekent dat reizigers, die de nieuwe reizigerstunnel niet met de trap kunnen bereiken, worden omgeleid via de fietstunnel aan de Banneweg naar het Lindelaantje. Via de hellingbaan is vervolgens het nieuwe zijperron (spoor 2) te bereiken.

Naast het slopen van de tunnel wordt het middenperron verwijderd. Aan de noordzijde van het station wordt een nieuw zijperron aangelegd. De werkzaamheden duren tot maandag 07.00 uur. In de periode dat er aan het station gewerkt wordt kunnen er geen treinen van en naar station Gorichem rijden. Vervoerder Qbuzz rijdt met vervangend busvervoer.

Nieuwe reizigerstunnel

Met de nieuwe reizigerstunnel die maandag opent wordt het station toegankelijker. Daarnaast zorgt de nieuwe reizigerstunnel voor een betere verbinding tussen de wijk Haarwijk en de historische binnenstad van Gorinchem. De oude reizigerstunnel dateert uit begin jaren zeventig en was zeker aan vervanging toe. De ronde tunnel was smal en laag. Daarnaast was de tunnel alleen bereikbaar met een trap. Mensen met een functiebeperking konden daardoor niet zelfstandig naar het middenperron.

“De komende maanden worden de wanden in de tunnel geschilderd, de vloertegels geplaatst en de plafonds bewerkt. De trap krijgt mooie natuurstenen tegels en de nieuwe lift is naar verwachting in de loop van december gereed. De laatste restpunten zoals de bestrating naar het Lindelaantje zullen begin volgend jaar gereed zijn”, aldus bouwmanager Peter van Dijk van ProRail.

Rechtszaak

ProRail en Ballast Nedam hebben een conflict over de meerkosten van de reizigerstunnel via de rechter moeten beslechten. Ballast Nedam stuitte bij de modernisering van het station op twee oude putten, waardoor het niet mogelijk was om de heistelling voor de bouw van de tunnel te plaatsen. De aannemer vroeg 4,5 miljoen euro meer voor het project. In een arbritagezaak werd ProRail in het gelijk gesteld, waardoor de spoorbeheerder de meerkosten niet hoefde te betalen.

Lees ook:

Ballast Nedam werkt verder aan reizigerstunnel na conflict met ProRail

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.