Spoorbrug HRMK Van Harinxmakanaal

Defecte spoorbrug Leeuwarden vermoedelijk zondag hersteld

De HRMK-spoorbrug over het Harinxmakanaal bij Leeuwarden kan volgens de verwachting van ProRail vanaf aanstaande zondagavond weer open en dicht. Afgelopen week werd de defecte hefcilinder gedemonteerd, deze week is het onderdeel gerepareerd waarna het terugplaatsen zaterdagnacht na de laatste trein kan beginnen. 

De reparatie van de hefcilinder verloopt volgens ProRail voorspoedig en volgens verwachting. De terugplaatsing staat gepland voor zondag 3 oktober. Het werk begint al vroeg in de morgen, rond de klok van 1.00 uur. Dat is ná de laatste trein van zaterdag. Treinverkeer wordt tijdens de werkzaamheden vervangen door bussen.

Testen

Na terugplaatsing van de hefcilinder en afronding van de werkzaamheden voert ProRail testen uit om zeker te weten dat alles weer werkt en aan de veiligheidseisen voldoet. De verwachting is dat ’s avonds om 19.00 uur de brug weer volledig in dienst gegeven kan worden. Het treinverkeer kan er dan weer overheen en de brug kan dan ook weer open voor de scheepvaart.

De afgelopen week is de defecte cilinder aan inspectie onderworpen, waarna reparaties zijn uitgevoerd. Daarbij zijn onderdelen vervangen, zoals gescheurde pakkingen. Dit moet het risico op een nieuw defect aan de hefcilinder helpen verminderen.

Drie weken

Op dinsdagmiddag 7 september raakte de cilinder, waarmee de brug kan bewegen en opendraaien, defect. Deze vijf ton wegende cilinder werkt op hydraulische druk. Toen meldde de spoorbeheerder tevens dat het herstel zeker drie weken zou gaan duren.

De HRMK-brug is onderdeel van de spoorverbinding Leeuwarden richting Zwolle, met vier intercity’s en vier sprinters per uur. Normaal draait de brug meerdere keren per dag om de scheepvaart te laten passeren.
ProRail meldt dat de hefcilinders in 2018 zijn gereviseerd en er is geïnvesteerd in het op afstand bedienen van de brug. Over het Van Harinxmakanaal ligt ook een andere spoorbrug, met sporen richting Harlingen en Stavoren. Daarvan is de hefcilinder die in 2017 vernieuwd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Defecte spoorbrug Leeuwarden vermoedelijk zondag hersteld | SpoorPro.nl
Spoorbrug HRMK Van Harinxmakanaal

Defecte spoorbrug Leeuwarden vermoedelijk zondag hersteld

De HRMK-spoorbrug over het Harinxmakanaal bij Leeuwarden kan volgens de verwachting van ProRail vanaf aanstaande zondagavond weer open en dicht. Afgelopen week werd de defecte hefcilinder gedemonteerd, deze week is het onderdeel gerepareerd waarna het terugplaatsen zaterdagnacht na de laatste trein kan beginnen. 

De reparatie van de hefcilinder verloopt volgens ProRail voorspoedig en volgens verwachting. De terugplaatsing staat gepland voor zondag 3 oktober. Het werk begint al vroeg in de morgen, rond de klok van 1.00 uur. Dat is ná de laatste trein van zaterdag. Treinverkeer wordt tijdens de werkzaamheden vervangen door bussen.

Testen

Na terugplaatsing van de hefcilinder en afronding van de werkzaamheden voert ProRail testen uit om zeker te weten dat alles weer werkt en aan de veiligheidseisen voldoet. De verwachting is dat ’s avonds om 19.00 uur de brug weer volledig in dienst gegeven kan worden. Het treinverkeer kan er dan weer overheen en de brug kan dan ook weer open voor de scheepvaart.

De afgelopen week is de defecte cilinder aan inspectie onderworpen, waarna reparaties zijn uitgevoerd. Daarbij zijn onderdelen vervangen, zoals gescheurde pakkingen. Dit moet het risico op een nieuw defect aan de hefcilinder helpen verminderen.

Drie weken

Op dinsdagmiddag 7 september raakte de cilinder, waarmee de brug kan bewegen en opendraaien, defect. Deze vijf ton wegende cilinder werkt op hydraulische druk. Toen meldde de spoorbeheerder tevens dat het herstel zeker drie weken zou gaan duren.

De HRMK-brug is onderdeel van de spoorverbinding Leeuwarden richting Zwolle, met vier intercity’s en vier sprinters per uur. Normaal draait de brug meerdere keren per dag om de scheepvaart te laten passeren.
ProRail meldt dat de hefcilinders in 2018 zijn gereviseerd en er is geïnvesteerd in het op afstand bedienen van de brug. Over het Van Harinxmakanaal ligt ook een andere spoorbrug, met sporen richting Harlingen en Stavoren. Daarvan is de hefcilinder die in 2017 vernieuwd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.