Overijssel zet Den Haag verder onder druk met onderzoek elektrificatie
Een dieseltrein bij Vriezenveen, op de lijn Almelo-Mariënberg. Rob Dammers/Flickr
Een nieuwe zet in het schaakspel tussen Overijssel en Den Haag. De provincie wil het spoor tussen Almelo en Mariënberg elektrificeren, maar wil daarbij toezeggingen van het ministerie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de financiering. Intussen heeft de provincie ProRail gevraagd alvast een onderzoek in gang te zetten, waarmee de druk op het Rijk verder toeneemt.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Wat hebben ze daar in Overijssel toch met het openbaar vervoer? Willen al hun spoorlijnen elektrificeren. Willen een rechtstreekse ic-verbinding met Schiphol? Willen desnoods een eigen provinciaal ov-bedrijf opzetten. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel mensen daar daadwerkelijk van het ov gebruik maken. In de Randstad is dat 10%, daarbuiten 5%, zou dat in Overijssel erg veel hoger zijn?
De beoogde elektrificatie is van het baanvak Almelo – Mariënberg en niet Almelo – Hardenberg, zodat na de elektrificatie de treinen niet meer ‘onder de draad’ hoeven te rijden tussen Mariënberg en Hardenberg.
Het blijft opmerkelijk dat niet wordt doorgepakt door het drukkere baanvak Zutphen – Hengelo ook van bovenleiding te voorzien, waardoor na elektrificatie tussen Hengelo en Oldenzaal niet meer ‘onder de draad’ hoeft te worden gereden.