Spoorviaduct Stadhoudersweg

Bouwberaad roept Rijk op om vernieuwing infrastructuur niet langer uit te stellen

Zomaar een voorbeeld van noodzakelijk onderhoud en/of renovatie: het spoorviaduct aan de Stadhoudersweg in Rotterdam was dringend aan onderhoud toe, zoals te zien op deze recente foto van eind mei 2023. AgainErick / Wikimedia Commons

De vernieuwing van wegen, spoorwegen en waterwegen moet hoger op de agenda. Er is structureel meer geld nodig voor renovaties en het Rijk moet de regie nemen om een langjarig programma op te zetten voor het onderhoud van de infrastructuur in Nederland. Dat zeggen meer dan tien organisaties en verenigingen in de bouw en infra donderdag in een dringende oproep aan het Rijk. 

“Het doorschuiven van de vernieuwing van onze infrastructuur leidt tot steeds meer incidenten, afsluitingen en beperkingen. Deze belemmeringen zullen alleen maar toenemen, waardoor een succesvolle uitvoering van de verschillende ruimtelijke opgaven onmogelijk dreigt te worden”, aldus de partijen, waaronder Bouwend Nederland, Koninklijke NLingenieurs en en de koepels van gemeenten, woningbouwers en de bouwmaterialenindustrie.

Samen vormen ze het ‘Bouwberaad’. Namens dit Bouwberaad is donderdag een document met de oproep overhandigd aan minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. De aanleiding voor de oproep is een TNO-rapport van vorig jaar waarin wordt voorspeld dat het onderhoud van infrastructuur jaarlijks miljarden meer gaat kosten omdat een groot deel van de infrastructuur het einde van de levensduur nadert.

Er zijn meer maatregelen en geld nodig om problemen door achterstallig onderhoud te voorkomen, zegt het Bouwberaad. Volgens de partijen moet de Rijksoverheid meer doen dan tot nu toe gebeurt. Samengevat vragen ze het Rijk om het volgende.

  • De vernieuwing van de spoor- en waterwegen en het wegennet hoog op de agenda te zetten.
  • Structureel meer middelen beschikbaar te stellen, op rijks-, provinciaal- en gemeentelijk niveau, voor instandhouding en renovatie van infrastructuur.
  • De vernieuwing te waarborgen door een basiskwaliteitsniveau voor infra-objecten vast te stellen en regie te nemen bij het opzetten van een langjarig programma voor uitvoering van deze opgave.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De brancheverenigingen benadrukken dat niet alleen het Rijk, maar ook opdrachtgevers en opdrachtnemers een verantwoordelijkheid hebben in het vinden van oplossingen. “Om het tempo van de vernieuwingsopgave omhoog te krijgen, zullen ontwerpers, bouwers en technici hun kennis, mensen en materialen nog slimmer moeten inzetten. Maar alleen wanneer het Rijk gehoor geeft aan deze oproep, kunnen we gezamenlijk effectief deze vernieuwingsopgave van de infrastructuur van Nederland versnellen.”

Ondertekenaars

De ondertekenaars van het document met de oproep zijn Aedes, Koninklijke Bouwend Nederland, Koninklijke NLingenieurs, Nederlandse Vereniging Toeleverende Bouwmaterialenindustrie, Neprom, Techniek Nederland, TKI Bouw en Techniek, TKI Urban Energy, TNO, Vereniging Nederlandse Gemeenten en WoningBouwersNL.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bouwberaad roept Rijk op om vernieuwing infrastructuur niet langer uit te stellen | SpoorPro.nl
Spoorviaduct Stadhoudersweg

Bouwberaad roept Rijk op om vernieuwing infrastructuur niet langer uit te stellen

Zomaar een voorbeeld van noodzakelijk onderhoud en/of renovatie: het spoorviaduct aan de Stadhoudersweg in Rotterdam was dringend aan onderhoud toe, zoals te zien op deze recente foto van eind mei 2023. AgainErick / Wikimedia Commons

De vernieuwing van wegen, spoorwegen en waterwegen moet hoger op de agenda. Er is structureel meer geld nodig voor renovaties en het Rijk moet de regie nemen om een langjarig programma op te zetten voor het onderhoud van de infrastructuur in Nederland. Dat zeggen meer dan tien organisaties en verenigingen in de bouw en infra donderdag in een dringende oproep aan het Rijk. 

“Het doorschuiven van de vernieuwing van onze infrastructuur leidt tot steeds meer incidenten, afsluitingen en beperkingen. Deze belemmeringen zullen alleen maar toenemen, waardoor een succesvolle uitvoering van de verschillende ruimtelijke opgaven onmogelijk dreigt te worden”, aldus de partijen, waaronder Bouwend Nederland, Koninklijke NLingenieurs en en de koepels van gemeenten, woningbouwers en de bouwmaterialenindustrie.

Samen vormen ze het ‘Bouwberaad’. Namens dit Bouwberaad is donderdag een document met de oproep overhandigd aan minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. De aanleiding voor de oproep is een TNO-rapport van vorig jaar waarin wordt voorspeld dat het onderhoud van infrastructuur jaarlijks miljarden meer gaat kosten omdat een groot deel van de infrastructuur het einde van de levensduur nadert.

Er zijn meer maatregelen en geld nodig om problemen door achterstallig onderhoud te voorkomen, zegt het Bouwberaad. Volgens de partijen moet de Rijksoverheid meer doen dan tot nu toe gebeurt. Samengevat vragen ze het Rijk om het volgende.

  • De vernieuwing van de spoor- en waterwegen en het wegennet hoog op de agenda te zetten.
  • Structureel meer middelen beschikbaar te stellen, op rijks-, provinciaal- en gemeentelijk niveau, voor instandhouding en renovatie van infrastructuur.
  • De vernieuwing te waarborgen door een basiskwaliteitsniveau voor infra-objecten vast te stellen en regie te nemen bij het opzetten van een langjarig programma voor uitvoering van deze opgave.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De brancheverenigingen benadrukken dat niet alleen het Rijk, maar ook opdrachtgevers en opdrachtnemers een verantwoordelijkheid hebben in het vinden van oplossingen. “Om het tempo van de vernieuwingsopgave omhoog te krijgen, zullen ontwerpers, bouwers en technici hun kennis, mensen en materialen nog slimmer moeten inzetten. Maar alleen wanneer het Rijk gehoor geeft aan deze oproep, kunnen we gezamenlijk effectief deze vernieuwingsopgave van de infrastructuur van Nederland versnellen.”

Ondertekenaars

De ondertekenaars van het document met de oproep zijn Aedes, Koninklijke Bouwend Nederland, Koninklijke NLingenieurs, Nederlandse Vereniging Toeleverende Bouwmaterialenindustrie, Neprom, Techniek Nederland, TKI Bouw en Techniek, TKI Urban Energy, TNO, Vereniging Nederlandse Gemeenten en WoningBouwersNL.

Lees ook:

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.