Regiodirecteur Dimitri Kruik van ProRail, wethouders Sjors Peeters van Venlo en Eric Beurskens van Horst aan de Maas sloten de overweg af, foto: ProRail

‘Plaatsen betonblokken effectieve manier om overweg af te sluiten’

Eind vorige week zijn voor een bewaakte overweg aan Sint Jansweg in Horst aan de Maas door ProRail betonblokken geplaatst, om deze daarmee af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Dat was volgens Cesco Holtus van de regiodirectie Zuid na overleg met de lokale overheden de meest efficiënte manier om deze overweg, waar in februari op een Arriva-trein op een vrachtwagen botste, versneld aan te pakken.

ProRail heeft het vermoeden dat de vrachtwagenchauffeur niet op de bebording had gelet. Daarop stond aangegeven dat het niet was toegestaan om de straat van de overweg in te rijden. De vrachtwagen reed zich vervolgens vast in de doodlopende weg vlak na de overweg, waarna de Arriva-trein met honderd inzittenden op het voertuig botste. Wonder boven wonder raakte niemand gewond, maar dit voorval was volgens Holtus voor ProRail aanleiding om met de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas en ProRail  in gesprek te gaan over hoe deze AHOB-overweg afgesloten kon worden.

“Hoe doe je dat zo snel, efficiënt en effectief mogelijk? Door middel van de plaatsing van betonblokken aan beide zijden van de overweg”, aldus Holtus, de zeer te preken was over de samenwerking met de gemeentebesturen. “De procedure is dat er een onttrekkingsbesluit moet worden genomen, waarna de maatregel pas ingevoerd kan worden. Dat ging in dit geval allemaal heel snel.”

Daarmee is de overweg zo’n drie jaar eerder dan gepand afgesloten voor het zwaardere gemotoriseerd verkeer, omdat het aanvankelijk de bedoeling was deze plek af te waarderen naar gebruik door het langzame verkeer als onderdeel van het Maaslijn-project.

De overweg blijft voor fietsers en voetgangers gewoon toegankelijk. “De spoorwegovergang was, is en blijft beveiligd. Het langzame verkeer hoeft zich dus geen zorgen te maken. De overweg is onderdeel van een fietsverbinding die de gemeenten graag in stand wilden houden. Daar werken we graag aan mee. Er komt nog een barrière in het midden als onderdeel van de definitieve inrichting”, zegt Holtus.

Bekijk hier het interview met Cesco Holtus:

‘Betonblokken geen vorm van protest’

Het plaatsen van betonblokken riep voor velen herinneringen op aan 2018, toen de toenmalige ProRail-topman Pier Eringa de (lokale) politiek vrij letterlijk voor het blok zette met zijn wens om vaart te maken met de aanpak van onbeveiligde overwegen.

Daar is in Horst aan de Maas geen sprake van, benadrukt Holtus. “De stap was absoluut geen vorm van protest maar juist het gevolg van een besluit dat gezamenlijk en in goed overleg is genomen.”

Hij verwacht dan ook niet dat de zogeheten aanwijsbevoegdheid waarmee de minister of staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat kan besluiten om over te gaan tot het beveiligen van een spoorwegovergang, dan wel het opheffen ervan in zijn werkgebied nodig zal zijn.

“De aanpak van Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) is op een overweg na gerealiseerd of in proces. Bij de overgebleven NABO zitten we in de eindfase.”

Lees meer: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

2 reacties op “‘Plaatsen betonblokken effectieve manier om overweg af te sluiten’”

asierts|28.07.21|18:36

Ze vormen nu een groot risico voor met name fietsers die met een fietskar rijden. De opening tussen de blokken is veel te klein. Die moet zodanig zijn dat 2 fietsers ruim en aldus veilig elkaar kunnen passeren. Dit is nadrukkelijk onveilig op een gevaarlijke plek en dus zéér fout !

Pat Rick|28.07.21|19:10

Hebben die blokken reflectorstrepen? En zijn ze zichtbaar in het donker?
Anders kan een (brom)fietser deze blokken in het donker niet goed zien en door de botsing op de overweg terechtkomen. Dan heeft men juist een gevaarlijkere situatie gecreëerd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.