Alberto Mazzola, CER executive director

Nieuwe CER-directeur Alberto Mazzola wil niet weer een whitepaper, maar actie

Alberto Mazzola, de nieuwe directeur van de Gemeenschap van Europese Spoorweg- en Infrastructuurbedrijven (CER) wil tijdens zijn zittingsperiode concrete resultaten bereiken. “We willen in 2030 of 2050 niet terugkijken op slechts het presenteren een whitepaper en dat het daar bij gebleven is”, zegt Mazzola in een interview met zustertitel RailFreight Live. 

De CER presenteerde afgelopen week in een brief aan alle EU-ministers van Transport de belangrijkste behoeften van het spoor. Het whitepaper komt voorafgaand aan een belangrijke bijeenkomst van de ministers van Vervoer op 30 maart, waar zij een oriënterend debat voeren dat kan leiden tot besluiten van de Europese Raad over het spoor.

“Als we de wet- en regelgeving en de bijzondere investeringen waarmee we deze resultaten jaar na jaar kunnen behalen, in de praktijk kunnen brengen, zou dat een mooi resultaat zijn. Dit is mijn derde whitepaper. De eerste whitepaper over de modal shift naar het spoor is niet gelukt: we zitten nog steeds op hetzelfde niveau als jaren geleden. De tweede whitepaper waaraan ik heb deelgenomen, had hetzelfde resultaat. We willen niet terugkijken in 2030 of 2050, met de conclusie dat dit weer een witboek was.”

Bekijk hier het interview met Alberto Mazzola

CER en de lancering

Op maandag 29 maart presenteert CER dit Whitepaper tijdens de opening van het European Year of Rail. “CER waardeert de uitstekende dialoog met het Portugese voorzitterschap en we zijn ervan overtuigd dat het enthousiasme dat minister Nuno Santos voor de spoorwegen heeft getoond, zal worden gedeeld door zijn collega’s. De sector heeft de Raad nodig om een ​​krachtig standpunt in te nemen voor de spoorwegen en hoopt dat in juni een ambitieuze tekst wordt aangenomen. ”

Het Europees Jaar van het Spoor gaat maandag van start in Lissabon. De aftrap aan Nederlandse zijde is vanaf 13.30 uur te volgen via vakbladen RailTech en SpoorPro, waarna om 14.00 uur wordt doorgeschakeld naar de livestream vanuit Lissabon.

De volgende dag, op dinsdag 30 maart, zullen de EU-ministers van Transport debatteren over manieren om de ontwikkeling van de spoorwegsector in Europa te bevorderen. De daaruit voortvloeiende aanbevelingen kunnen uitmonden in besluiten over het spoor, die de Raad vervolgens zou aannemen tijdens zijn zitting van 3 juni 2021.

De prioriteiten volgens de CER

De prioriteiten die de Europese Raad volgens de CER zou moet stellen voor het spoor zijn:

-Spoorwegen moeten de nodige korte- en langetermijninvesteringen kunnen doen om de doelstellingen van de Green Deal decarbonisatie te realiseren;

-EU-steun moet worden gegarandeerd tijdens en na de COVID-19-crisis, via een tijdelijk staatssteunkader of een speciale regeling die moet worden aangepast aan de spoorwegcontext en zo lang moet duren als nodig is.
Spoorprojecten moeten ook worden beschouwd als een natuurlijke bestemming voor het NextGenEU-herstelpakket;

-Eerlijke en transparante prijzen zijn de beste manier om het vervoer in Europa koolstofarm te maken.
Capaciteitsvergroting van fysieke en digitale infrastructuur blijft een voorwaarde om de spoorwegsector in staat te stellen meer passagiers en vracht aan te trekken;

-Het is van fundamenteel belang om innovatie te stimuleren door middel van digitalisering van spoorwegactiviteiten en -diensten, zoals de uitrol van ERTMS, geautomatiseerde activiteiten, Digital Automatic Coupling (DAC) en slimme ticketing oplossingen.

-Er moeten meer worden gedaan om de aantrekkingskracht van banen in de spoorsector te vergroten, met name voor vrouwen en jongeren.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.