Ron Lenssen, stationsmanager NS

Stationsmanager Ron Lenssen over ‘zijn’ station Klimmen-Ransdaal

Ondanks dat er geen wachtruimte, loket en winkels zijn, werd Station Klimmen-Ransdaal in de Limburgse gemeente Voerendaal dit jaar opnieuw verkozen tot best gewaardeerde station van Nederland. 96 procent van de reizigers is tevreden over het monumentale station uit 1913. Stationsmanager Ron Lenssen onthult het geheim van Klimmen-Ransdaal. 

“Er stappen hier gemiddeld 300 mensen per dag in en uit. Ik verwacht dit dit voorlopig wel zo blijft. Arriva haltert hier twee keer per uur met een stoptrein richting Maastricht en twee keer per richting Heerlen.” Klimmen-Randaal ligt hiermee ook op het traject van de toekomstige Drielandentrein. Deze rijdt nu door naar Aken, maar moet in de toekomst ook een stop gaan maken in Luik. Wellicht dat dit in de toekomst nog voor extra reizigers op hhet station gaat zorgen.

Gratis parkeren

“Nu maken vooral forensen en studenten gebruik van dit station. De voorzieningen bestaan uit een fietsenstalling, infozuil, watertappunt en een kaartenautomaat en voor snackbar Happy Frites komen mensen speciaal naar dit station. Verder maakt gratis parkeren het station aantrekkelijk.”

Bekijk hier het item over Klimmen-Ransdaal in SpoorProTV:

Het rijksmonument stamt uit 1913 en is net als een aantal andere stations langs het traject ontworpen door George van Heukelom. De spoorwegarchitect die onder meer ook het huidige hoofdkantoor van ProRail, beter bekend als de ‘Inktpot’, ontwierp. Uit de jaarlijkse Stationsbelevingsmonitor blijkt dus dat 96 procent van de reizigers die gebruik maken van dit station er tevreden over is. De monitor is een onafhankelijk onderzoek door I&O Research in opdracht van NS en ProRail. In totaal werden bijna 70.000 reizigers ondervraagd voor dit onderzoek.

Tevredenheid gestegen

Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat Station Den Helder-Zuid met 25 procent tevredenheid het minst populair is. Over het algemeen is de waardering voor treinstations in het afgelopen jaar flink wel toegnomen ten opzichte van eerdere jaren. Ruim 79 procent van de reizigers is positief en geeft een 7 of hoger, tegenover 77 procent in 2019. In 2015 was dat nog ruim 67 procent. De grootste stijger over de afgelopen jaren is station Waddinxveen. De tevredenheid van reizigers daar steeg van 42 procent vijf jaar geleden naar 92 procent nu.

Station Driebergen-Zeist maakte in het afgelopen jaar de grootste stijging in een jaar door. In 2019 was 46 procent van de reizigers tevreden over het station, afgelopen jaar was dat 91 procent. Het station en het gebied daar omheen zijn de afgelopen jaren compleet vernieuwd. Er is een nieuwe fietsenstalling, parkeergarage en busstation gebouwd.

Waddinxveen

De afgelopen vijf jaar is station Waddinxveen het meest gestegen in waardering. In 2015 gaf 42 procent van de reizigers een 7 of hoger, nu is dat 92 procent. Het station kreeg in 2019 nieuw stationsmeubilair, zoals bankjes en verlichting. Daarnaast werd de perronhoogte aangepast waardoor gelijkvloerse instap mogelijk werd. Ook de stationsomgeving werd vernieuwd en de fietsenstalling werd uitgebreid.

Station Waddinxveen
Station Waddinxveen

Grote stations

Van de grotere stations zijn Arnhem Centraal en Rotterdam Centraal de toppers. Beide stations staan in de top 10. Arnhem Centraal krijgt van 93 procent van de reizigers een 7 of hoger. Bij Rotterdam Centraal is dat 92 procent van de reizigers. Het onderzoek heeft plaatsgevonden door reizigers op stations te vragen naar hun mening over het station. De reizigersaantallen waren afgelopen jaar flink lager waardoor er op sommige kleine stations onvoldoende reizigers ondervraagd konden worden.

De cijfers van reizigers op deze stations zijn wel apart opgenomen in het overzicht. Verder heeft vanwege de lockdown in het voorjaar het onderzoek in het tweede kwartaal van 2020 op alle stations stilgelegen. In het derde en vierde kwartaal zijn reizigers naast de algemene vragen ook bevraagd hoe zij de corona-maatregelen op het station ervaren. Reizigers gaven een ruime 7 voor de corona-aanwijzingen op het station, zoals bestickering en looproutes.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.