Chiel Roovers ProRail

ProRail: 600 overschrijdingen geluidsproductieplafond spoor is niet zo veel

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat het aantal overschrijdingen van de maximaal toegestane geluidsproductie van treinverkeer in 2020 de helft lager uitkomt dan in 2019. Toen kwam dit ruim 600 keer voor. “We willen naar nul, maar gemeten op bijna 60.000 punten is 600 overschrijdingen niet zo veel”, aldus manager omgevingseffecten van ProRail Chiel Roovers. 

Roovers gaf woensdag in SpoorProTV een toelichting op het onlangs verschenen Nalevingsverslag geluidsproductieplafonds spoor 2019. In dit verslag legt ProRail jaarlijks verantwoording af aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de geluidsproductie van het treinverkeer. In 2019 was er sprake van een lichte stijging van het aantal overschrijdingen. Heel ernstig is 623 overschrijdingen volgens Roovers en de staatssecretaris van IenW niet.

Zorgtaak

“We streven natuurlijk naar nul overschrijdingen en ProRail moet zorgen dat de plafonds niet overschreden worden. Maar we hebben het over ongeveer 1 procent overschrijdingen. Bij Rijkswaterstaat zijn het er 4 procent, dat is ongeveer vier keer zo veel. De staatssecretaris heeft aangegeven dat we onze zorgtaak actief vervullen, samen met het streven naar nul overschrijdingen denk ik dat we op de goede weg zijn. We hebben het over 3.000 kilometer spoor waar om de 100 meter aan weerszijden van het spoor geluid berekend wordt. Dat is echt op heel veel punten, bijna 60.000 in totaal. Dan is 600 overschrijdingen niet zo heel veel, maar we willen naar nul.”

De overschrijdingen van de geluidsproductieplafonds (gpp) liggen op de meeste punten tussen de nul en twee decibel. Het gaat daarbij over jaargemiddelden. Dus het geluid dat in totaal in een heel jaar geproduceerd wordt. De overschrijdingen worden volgens Roovers meestal veroorzaakt door meer treinen die zijn gaan rijden, of treinen die langer zijn geworden om in de spits meer mensen te kunnen vervoeren. Verder zorgen treinen die in de nacht net wat langer na elf uur nog zijn gaan rijden of wat eerder gaan rijden, dat de plafonds overschreden worden.

Halvering in 2020

Voor de komende jaren voorziet ProRail een afname van het aantal overschrijdingen. “We zien nu al dat we in 2020 richting een halvering gaan van het aantal punten en zoals gezegd we willen echt naar nul. Dat kan omdat wij het treinverkeer zodanig kunnen beïnvloeden dat we in principe naar nul overschrijdingen kunnen gaan.” Roovers doelt daarbij op geluidsbeperkende maatregelen zoals stillere spoorbruggen. “Van beton in plaats van staal, dat maakt veel minder lawaai. De toepassing van betonnen dwarsliggers in plaats van hout scheelt ook al 2 decibel. We kunnen raildempers plaatsen waarmee we de sporen 3 decibel stiller kunnen maken en met geluidsschermen halen we tien tot vijftien decibel geluidsreductie. Aan het spoor kan ProRail heel veel doen, maar heel belangrijk is toch wel stille typen treinen.”

In het verslag wordt regelmatig het bijstellen van gpp’s genoemd. Hierbij zou de indruk kunnen ontstaan dat in plaats van de oorzaak aanpakken het naar boven bijstellen van de norm er voor zorgt dat ze gehaald kunnen worden. De werkelijkheid ligt volgens Roovers wat gecompliceerder. “De wetgeving zit zo in elkaar dat plafonds verhoogd of verlaagd kunnen worden. Verlagen kan als er langere tijd minder geluid gemaakt wordt. Verhogen kan ook, maar dan schrijft de wet voor dat we eerst moeten kijken of er geluidsmaatregelen getroffen moeten worden.”

“In een weiland bijvoorbeeld kan het plafond verhoogd worden zonder dat daar verder maatregelen nodig zijn, want daar woont niemand, dus heeft niemand er last van. Maar in een drukke woonwijk komt het vaker voor dat we wel maatregelen treffen.”

Boetes

ProRail krijgt geen boetes voor het overschrijden van gpp, maar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kan wel handhavend optreden. “Omwonenden kunnen de ILT ook vragen om handhavend op te treden, maar we zijn ook continu in gesprek met de inspectie. Zij vragen ook aan ons wat wij doen om te voorkomen dat er overschrijdingen plaatsvinden.”

Wat opvalt is dat overschrijdingen van de plafonds vooral plaatsvinden in de provincies Gelderland en Overijssel. “Dat komt omdat de plafonds in het oosten van het land relatief laag zijn. Dat komt omdat er in vergelijking met de rest van het land weinig treinverkeer is. Daar waar veel treinverkeer is, zijn de plafonds hoog. Met een paar treinen extra kun je een laag plafond eerder overschrijden.”

“Wat we in het oosten van het land zien is weinig geluid, maar met weinig extra treinen is er dan meteen sprake van een overschrijding. Voor ons is dat net wat lastiger om in de hand te houden. Vandaar dat daar nog overschrijdingen zijn. We willen dit voor zijn en daarom zijn we altijd in gesprek met vervoerders en regionale overheden over de vraag wanneer men verwacht dat er meer treinen gaan rijden. Dan kunnen wij vooruitlopend daarop kijken of geluidsmaatregelen nodig zijn.”

Kijk hier de hele aflevering van SpoorProTV terug:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “ProRail: 600 overschrijdingen geluidsproductieplafond spoor is niet zo veel”

Illya Vaes|28.01.21|11:59

“Handhavend optreden”, is dat verplichten om goederentrein te weigeren zodat alles over wegen wordt vervoerd waar geen enkele geluidshandhaving is en je altijd toegang hebt (of er nu geluidsplafonds bereikt zijn of dat de weg al vol is)?

Georg Schenk|02.03.21|16:03

Wat een drogredenatie over de overschrijding van de GPP als zou dat afhankelijk zijn van de waarde van de GPP? Volgens mij is de overschrijding van het GPP onafhankelijk van de bestaande GPP waarde. Wel zal de overschrijding eerder opvallen bij een lagere GPP waarde.Ook vreemd is dat de Rijksoverheid geen overtredingboete kan geven . Waarom zou de vervoerder ,of ProRail maatregelen treffen om de geluidhinder te beperken? Op papier lijkt de geluidhinder goed geregeld te zijn, dat valt tegen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.