Een van de NABO in gemeente Hof van Twente, Wachtpostdijk, foto: ProRail

ProRail gaat bijna-aanrijdingen op overwegen beter registreren

Onbewaakte overwegen worden vaak pas opgeheven of beter beveiligd nadat er een ernstig ongeval heeft plaatsgevonden. Pas als het echt mis gaat lijkt er van alles mogelijk om te verbeteren. Maar dan is het kwaad al geschied”, zegt Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail. De spoorbeheerder wil daarom meer aandacht besteden aan de vele bijna-aanrijdingen op deze overwegen.

“Het is jammer dat dit soort enorme schrikmomenten onderbelicht blijven. We moeten het gevoel van urgentie om dit soort overwegen aan te pakken hoog houden. Te vaak zien we het argument ‘hier gebeurt nooit iets’ om besluitvorming tegen te houden”, aldus Zwiers. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn “overwegen de zwakste schakel in het spoornetwerk”, zo valt te lezen in het pas verschenen Jaarverslag Spoorwegveiligheid 2019 van de ILT. In totaal kwamen er afgelopen jaar elf mensen om het leven op het spoor door ongevallen, waarvan negen op een overweg.

Hooghalen

In 2020 zijn inmiddels 25 bijna-aanrijdingen op niet automatisch beveiligde overwegen (NABO’s) officieel geregistreerd. Dat aantal zegt volgens ProRail echter niets over de ijsberg aan schokkende ervaringen van machinisten die een bijna-aanrijding meemaken. Het aantal aanrijdingen op deze overwegen staat voor 2020 op vier. De aanrijding in het Drentse Hooghalen staat iedereen in de sector en daarbuiten in het geheugen gegrift. Op 22 mei kwam hier een 58-jarige NS machinist om het leven. Inmiddels is deze NABO opgeheven, net als een andere NABO even verderop. Bij een aanrijding op een andere NABO viel dit jaar een zwaargewonde.

Voor NS had het ongeluk bij Hooghalen een enorme impact binnen het bedrijf. “Het vreselijke verlies van onze collega heeft diepe wonden achtergelaten. Dit mag nooit meer gebeuren. Daarom willen we dat alle overwegen, zowel de openbare als de particuliere, worden opgeheven. Zodat het risico voor onze mensen op de trein en onze reizigers zo klein mogelijk wordt.”

Taskforce

NS en ProRail bundelen daarom hun krachten in een taskforce gericht op aanpak en maatregelen rond de NABO. Verder zegt ProRail samen met alle vervoerders meer werk te gaan maken van de monitoring van deze overwegen om tot maatregelen te komen. Registratie van bijna-aanrijdingen maakt daar onderdeel van uit. Daarnaast is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de komende drie jaar 37,5 miljoen euro extra uitgetrokken voor de aanpak van NABO’s. Hiermee is er nu totaal 112,5 miljoen euro beschikbaar.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.