De Wilde Spoorwegbouw vernieuwt spoor op Haarlemse bruggen

‘Kano’ biedt uitkomst bij afstelwerk op Haarlemse spoorbruggen

Spooraannemer De Wilde uit Vianen vernieuwde dit jaar het spoor inclusief de oplegconstructie van twee stalen dubbelliggerbruggen in Haarlem. Dit in opdracht van ProRail, in onderaanneming van VolkerRail. Voor het afstellen van de horizontale boogstraal werd een innovatieve constructie met stalen vulstukken toegepast.

De constructie was erg onderhoudsgevoelig, wat zich openbaarde in forse slijtage aan spoorstaaf en bevestigingsonderdelen. Ter plaatse van de bruggen ligt het spoor in een horizontale boog van 555 millimeter en 100 millimeter verkanting. De maximaal toegestane baanvaksnelheid is 80 kilometer per uur.

Minder slijtage

Op basis van deze waarden zou de aanwezige spoorstaafoplegconstructie op de coupes, bestaande uit stiftplaten met twee stiften (ankers) met standaard rughellingplaten voor indirecte spoorstaafbevestiging, moeten voldoen. Maar om in de toekomst de slijtage van bovenbouwmaterialen aanzienlijk te verminderen en de spoorwijdte beter te waarborgen, had de opdrachtgever de wens om de constructie met stiftplaten met twee ankers om te bouwen naar een constructie met stiftplaten met vier ankers.

Bij de bestaande bevestiging met twee ankers werden excentrische kraagbussen toegepast, waarmee het spoor in horizontale richting de benodigde stelmogelijkheid had. Omdat bij de nieuwe bevestiging met vier ankers deze stelmogelijkheid niet meer aanwezig was, moest dit op een andere plaats worden gecreëerd. De aanvankelijk aangebrachte gaten in de coupes van de constructie uit 1973 bleken na een inmeting vrij nauwkeurig gepositioneerd.

Kano’s

Om toch een stelmogelijkheid van enige millimeters te krijgen, koos De Wilde in samenspraak met ProRail voor ovale bevestigingsgaten in de stiftplaten in combinatie met de ronde gaten in de coupes. Nadat het spoor in de juiste horizontale boogstraal was afgesteld, werd de ruimte tussen de geïsoleerde bevestigingsbouten in de ronde gaten in de coupes en de ovale gaten in de stiftplaten opgevuld met stalen opvulstukjes.

Detail 'Kano's' De Wilde Spoorwegbouw

Deze opvulstukjes zijn er in vier varianten, waarbij de excentriciteit van het gat in het opvulstukje telkens met 1mm oploopt tot 3mm. Vooraf werd bepaald dat dit voldoende zou moeten zijn om het spoor in de juiste horizontale boogstraal te kunnen afstellen en fixeren. Door de langwerpige vorm met afgeronde hoeken van het opvulstukje, werden deze al gauw ‘kano’ gedoopt, naar de welbekende gevulde koek.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “‘Kano’ biedt uitkomst bij afstelwerk op Haarlemse spoorbruggen”

Wim Beukenkamp|25.11.20|12:27

Ter plaatse van de bruggen ligt het spoor in een horizontale boog van 555 millimeter. Dat moet waarschijnlijk 555 m zijn. Ik neem aan dat dit de brug over de Brouwersvaart is bij de Zuidersplitsing?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Kano’ biedt uitkomst bij afstelwerk op Haarlemse spoorbruggen | SpoorPro.nl
De Wilde Spoorwegbouw vernieuwt spoor op Haarlemse bruggen

‘Kano’ biedt uitkomst bij afstelwerk op Haarlemse spoorbruggen

Spooraannemer De Wilde uit Vianen vernieuwde dit jaar het spoor inclusief de oplegconstructie van twee stalen dubbelliggerbruggen in Haarlem. Dit in opdracht van ProRail, in onderaanneming van VolkerRail. Voor het afstellen van de horizontale boogstraal werd een innovatieve constructie met stalen vulstukken toegepast.

De constructie was erg onderhoudsgevoelig, wat zich openbaarde in forse slijtage aan spoorstaaf en bevestigingsonderdelen. Ter plaatse van de bruggen ligt het spoor in een horizontale boog van 555 millimeter en 100 millimeter verkanting. De maximaal toegestane baanvaksnelheid is 80 kilometer per uur.

Minder slijtage

Op basis van deze waarden zou de aanwezige spoorstaafoplegconstructie op de coupes, bestaande uit stiftplaten met twee stiften (ankers) met standaard rughellingplaten voor indirecte spoorstaafbevestiging, moeten voldoen. Maar om in de toekomst de slijtage van bovenbouwmaterialen aanzienlijk te verminderen en de spoorwijdte beter te waarborgen, had de opdrachtgever de wens om de constructie met stiftplaten met twee ankers om te bouwen naar een constructie met stiftplaten met vier ankers.

Bij de bestaande bevestiging met twee ankers werden excentrische kraagbussen toegepast, waarmee het spoor in horizontale richting de benodigde stelmogelijkheid had. Omdat bij de nieuwe bevestiging met vier ankers deze stelmogelijkheid niet meer aanwezig was, moest dit op een andere plaats worden gecreëerd. De aanvankelijk aangebrachte gaten in de coupes van de constructie uit 1973 bleken na een inmeting vrij nauwkeurig gepositioneerd.

Kano’s

Om toch een stelmogelijkheid van enige millimeters te krijgen, koos De Wilde in samenspraak met ProRail voor ovale bevestigingsgaten in de stiftplaten in combinatie met de ronde gaten in de coupes. Nadat het spoor in de juiste horizontale boogstraal was afgesteld, werd de ruimte tussen de geïsoleerde bevestigingsbouten in de ronde gaten in de coupes en de ovale gaten in de stiftplaten opgevuld met stalen opvulstukjes.

Detail 'Kano's' De Wilde Spoorwegbouw

Deze opvulstukjes zijn er in vier varianten, waarbij de excentriciteit van het gat in het opvulstukje telkens met 1mm oploopt tot 3mm. Vooraf werd bepaald dat dit voldoende zou moeten zijn om het spoor in de juiste horizontale boogstraal te kunnen afstellen en fixeren. Door de langwerpige vorm met afgeronde hoeken van het opvulstukje, werden deze al gauw ‘kano’ gedoopt, naar de welbekende gevulde koek.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “‘Kano’ biedt uitkomst bij afstelwerk op Haarlemse spoorbruggen”

Wim Beukenkamp|25.11.20|12:27

Ter plaatse van de bruggen ligt het spoor in een horizontale boog van 555 millimeter. Dat moet waarschijnlijk 555 m zijn. Ik neem aan dat dit de brug over de Brouwersvaart is bij de Zuidersplitsing?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.