Virtual reality als nieuw middel om ongevallen op overwegen te voorkomen

Spoorbedrijven in Canada gaan een nieuw wapen inzetten om de veiligheid op overwegen te vergroten: virtual reality. Met een speciale interactieve video wil de sector onder meer bestuurders van agrarische voertuigen bijbrengen hoe ze veilig een spooroverweg kunnen oversteken.

“Met het Train to Drive programma kunnen bestuurders in real time zowel de positieve als tragische gevolgen ervaren van hun beslissingen rondom spoorlijnen en treinen. Maar dan wel in alle veiligheid van een virtual reality omgeving”, aldus Sarah Mayes, directeur van Operation Lifesaver Canada. Deze organisatie is opgericht door de Canadese brancheverenigingen voor spoor- en transportbedrijven en richt zich op spoorveiligheid.

Voorbeelden

In Canada vonden afgelopen jaar 174 aanrijdingen plaats op overwegen. Hierbij kwamen 28 mensen om het leven en raakten 29 mensen zwaar gewond. Deelnemers aan de online training krijgen verschillende verkeerssituaties rondom overwegen voorgeschoteld en moeten hierbij een aantal keuzes maken. De gevolgen van die keuzes worden direct in beeld gebracht in de video, waarna eventueel adviezen volgen wat de beste optie was geweest in deze situatie. Bekijk hier het programma en de video’s.

Via een aan het programma gekoppelde reclamecampagne wil Operation Lifesaver zo veel mogelijk bestuurders van landbouwvoertuigen, vrachtwagens en bussen de video laten zien en actief laten deelnemen.

In Nederland waren afgelopen jaar negen doden en drie zwaargewonden te betreuren bij overwegen. Zes doden vielen door het slalommen tussen de spoorbomen door. In totaal vonden er in Nederland vorig jaar 42 botsingen plaats. Ook dit jaar vielen er al een aantal slachtoffers op overwegen, waaronder een NS-machinist. Dit bij een aanrijding op een landbouwvoertuig op de overweg in Hooghalen. Het ongeval leidde tot een uitgebreid onderzoek dat mogelijk gaat leiden tot aanvullende maatregelen op meerdere onbewaakte overwegen.

Blokkeren

In België viel afgelopen jaar een dodelijk slachtoffer op een overweg, maar dit jaar liep dit aantal alleen al in de eerste zes maanden op tot drie mensen. Spoorbeheerder Infrabel besloot daarop in ieder geval een aantal veelgebruikte sluiproutes van reizigers over het spoor bij stations en overwegen te blokkeren.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.