Londerzeel spoorlopen 1

Minder spoorlopers, maar meer slachtoffers in België

In België is het aantal spoorlopers voor het derde jaar op rij gedaald. Het aantal slachtoffers op overwegen is daarentegen wel sterk gestegen signaleert Infrabel. De Belgische spoorbeheerder is daarom een proefproject gestart in het station van Londerzeel. Hier is een 300 meter lange afscheiding geplaatst tussen twee perronsporen.

Het aantal slachtoffers onder spoorlopers stijgt sterk in België. Dit jaar eiste spoorlopen al drie dodelijke
slachtoffers en vielen er ook zes zwaargewonden. Dat is nu al meer dan in heel 2019. Ter vergelijking, vorig
jaar vielen er één dode en drie zwaargewonden. In de eerste helft van 2020 noteerde Infrabel 313 gevallen van spoorlopen. In het eerste semester 2019 waren dat er nog 364. Een daling van 14 procent. In dezelfde periode in 2017 werden er nog 410 gesignaleerd.

Lockdown

De daling van dit jaar is volgens de spoorbeheerder deels te verklaren door de corona-lockdown België. “Mensen bleven “in hun kot” waardoor er logischerwijs ook minder spoorlopers waren. Tijdens de maanden maart en april waren er opvallend minder meldingen. Sinds de versoepeling zien we in mei en juni wel opnieuw weer een stijging die vergelijkbaar is met de aantallen in 2019”, aldus Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken.

Een van de klassieke hotspots voor spoorlopers in België is het station van Londerzeel. Hier lopen gemiddeld zes keer per dag mensen over het spoor. Vaak gaat het om reizigers die de sporen oversteken om van het ene perron naar het andere te gaan. 40 procent van het spoorlopen gebeurt op deze manier. Om dit te ontmoedigen plaatste Infrabel deze maand bij wijze van proef een afsluiting van meer dan 300 meter lang en 74 centimeter hoog tussen de perronsporen 1 en 2.  Om het effect van de maatregel te analyseren, staan vier tijdelijke camera’s op de perrons. Als de test positief is, kunnen soortgelijke afsluitingen ook ingezet worden op andere locaties.

Londerzeel afsluiting

New Jersey-blokken

In Londerzeel werden daarnaast ook een betonnen wand aan het einde van het perron en zogenaamde “New Jersey-blokken” aan de overweg aan het station geplaatst. Deze blokken blokkeren de doorgang tussen het perroneinde en de overweg. Tot nu toe staken mensen de straat over tussen het spoor en de overweg waardoor ze over het spoorweg wandelen en ook de lichten van de overweg niet kunnen zien. Een korte test gedurende één week tijdens de spits toonde aan dat er 46 pendelaars aan spoorlopen deden. Na het plaatsen van de wanden en de New Jersey-blokken was dat er nog maar één.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.