Een Niet Actief Beveiligde Overweg aan de Maartensdijkseweg in Hilversum

Omwonenden frustreren overwegenonderzoek ProRail en NS

Omwonenden van de tien openbare Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) waar ProRail momenteel het verkeer telt, roepen onder meer via social media op om zo veel mogelijk gebruik te maken van deze overwegen. De omwonenden vrezen dat de uitkomsten van het onderzoek er voor zullen zorgen dat de overwegen afgesloten worden als er niet voldoende verkeer overheen gaat.

NS en ProRail besloten afgelopen maand om het aantal passanten en het soort verkeer dat tien openbaar toegankelijke NABO’s passeert, vier weken lang te gaan tellen. Het onderzoek is een vervolg op de analyse van alle NABO op door NS gebruikte baanvakken. Hieruit bleek dat deze overwegen allemaal voldoen aan de wettelijke eisen.

Hooghalen

De analyse en de tellingen worden gedaan naar aanleiding van het ongeval op de overweg in Hooghalen begin mei. De 58-jarige NS-machinist uit Hardenberg kwam om het leven tijdens een aanrijding van de SNG (Sprinter Nieuwe Generatie) die hij bestuurde met een landbouwvoertuig dat over de overweg reed.

Op de overweg waar het ongeval plaatsvond geldt inmiddels een aangepaste snelheid van 90 kilometer per uur voor passerende treinen. De tellingen op de tien overwegen zijn volgens ProRail vooral bedoeld om vast te stellen hoeveel zwaar verkeer er passeert en of ook hier aanvullende maatregelen als een snelheidsbeperking nodig zijn. Naast het aanpassen van de snelheid van de treinen kan dit ook het aanbrengen van signalering, het plaatsen van hekken en het inzetten van verkeersregelaars zijn.

Twitter

Omwonenden van onder meer een overweg in het Overijsselse Olst zijn bang dat de uitkomsten van het onderzoek er toe gaan leiden dat deze wordt afgesloten. Zo wordt er via Twitter opgeroepen om massaal gebruik te gaan maken van de overweg tijdens de uren dat de verkeerstellers aanwezig zijn.

Dat er op termijn NABO’s opgeheven of aangepast worden is zeker. Zowel Spoorbeheerder ProRail als het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen van de NABO’s en het liefst alle overwegen af. Dit onderzoek of acties van omwonenden zullen hier niets aan veranderen, aldus Prorail-woordvoerder Aldert Baas. “De toekomst van deze overwegen is al bepaald. We hebben de opdracht om 180 van dit soort overwegen aan te pakken en dan bij voorkeur te sluiten. Bij meer dan vijftig NABO’s is dit al gebeurd.”

Voor veel NABO’s geldt dat ze op geliefde fiets- of wandelroutes liggen en daarnaast maken boeren er gebruik van om aangrenzende weilanden of akkers te kunnen bereiken. ProRail is verbaast over de oproep van gebruikers van de overwegen. “Onbegrijpelijk dat je mensen oproept er extra gebruik van te maken terwijl iedereen weet dat je dat juist zo min mogelijk moet doen omdat het gevaarlijk is. Je gaat toch ook geen voetgangers of fietsers oproepen zo vaak mogelijk een gevaarlijke kruising over te steken?”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “Omwonenden frustreren overwegenonderzoek ProRail en NS”

Feiko Prins|10.08.20|16:03

Zolang de communicatie vooral gericht is op het spoorbelang, zal de afsluiting weerstand oproepen. De overgangen zijn er niet voor niets en sluiting betekent nou eenmaal altijd voor de gebruikers omlopen, omrijden of ander ongemak.

Nico Meininger|10.08.20|17:03

Misschien eens iets creatiever denken, wat kost een eenvoudig voetgangerstunneltje nu, hoeft geen 10 meter breed en 2 meter hoogte is voldoende. Voetganger hebben het meeste last van omlopen. zijn er geen sloten die onder het spoor door gaan en waar een “wildpassage” voor voetgangers in kan

asierts|25.08.20|13:08

Oh oh…

De spoorsector gaat weer in de klassieke doordruk- en schofferingsstand. Serieus waar meneer Baas: dat maakt het probleem alleen maar trager & taaier op te lossen…

Voor alle duidelijkheid: voetgangers hebben nog NOOIT een trein laten ontsporen of de machinist voorin gedood. ProRail schiet weer ouderwetsch door in hun intern-technocratische visie ‘de beste overweg is geen overweg’. DAT is het kernprobleem bij deze problematiek, al decennialang! Wees flexibel i.p.v. technodogmatisch.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.