Column: ERTMS, waarom eigenlijk?
Telefooncentrale Neude Utrecht 1951
Waarom gaan we in Nederland zoveel geld uitgeven om een goed werkend beveiligingssysteem te vervangen? En waarom gaan we 17.000 spoormedewerkers lastig vallen met een nieuwe manier van werken terwijl we dagelijks meer dan een miljoen reizigers vervoeren met de beste punctualiteitscijfers? Goede en terechte vragen vindt Arjo van Loo van het Operationeel Kenniscentrum ERTMS.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Dit is een typisch technocratisch verhaal. Na marktisme en lightrailisme hebben we nu het digitisme: de techniek wordt modern. Maar wederom staan klant/marktwensen niet centraal. De spoorsector kan evident niet ontwerpen. Men begint bij het technische fundament, en gaat dan ‘es kijken wat je daarmee kunt richting proces en product. Dit is fundamenteel & principieel fout. Je moet beginnen bij klant/markt-wensen en innovatie van de exploitatie-architectuur.