De Calandbrug bij Rozenburg, foto: Michiel Verbeek

Hitte zorgt voor storing aan spoorbruggen

De Spaarnebrug in Haarlem en de Calandbrug in het Rotterdamse havengebied zorgden afgelopen weekend beiden voor problemen op het spoor omdat ze niet meer dicht wilden. In Rotterdam ging het vrijdagavond mis en in Haarlem een dag later. Beide bruggen zijn inmiddels weer in gebruik genomen.

De Haarlemse Spaarnebrug kampte sinds zaterdag half zes ’s avonds met een storing. De spoorbrug stond open en kon niet meer helemaal dicht. Daardoor reden er geen treinen tussen Haarlem en Amsterdam. De monteurs van ProRail slaagden er tegen half twaalf ’s nachts in om de brug handmatig te vergrendelen, waardoor treinen er weer overheen konden. Maar de storing is nog niet verholpen.

Strandverkeer

De stalen ophaalbrug over het Spaarne maakt deel uit van de spoorlijn Haarlem – Amsterdam. Vanwege de drukte met terugkerend strandverkeer brachten ProRail en NS in de loop van de avond een extra directe treinverbinding tot stand tussen Zandvoort, Haarlem, Uitgeest en Amsterdam. Rond  zeven uur wisten de monteurs de brug met de handbediening een heel stuk naar beneden te krijgen. De brug leek daardoor van een afstandje wel dicht te zitten, maar was nog niet vergrendeld. Daarom kon het treinverkeer er ook nog geen gebruik van maken. Pas later op de avond lukte het om de brug te vergrendelen.

In Rotterdam had de Calandbrug een dag eerder met een soortgelijke storing te maken. Ook hier bleef de brug open staan tegen de avond. Hierdoor konden er geen goederentreinen en auto’s overheen. Rond tien uur ’s avonds was het probleem verholpen. De stalen hefbrug voor trein-, weg- en langzaam verkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang naar de Brittanniëhaven.

Computercrash

Aanvankelijk stond de brug open en kon hij niet meer dicht omdat de bedieningscomputer gecrasht was. Na een uur kon de brug doormiddel van de handbediening weer een heel stuk naar beneden, maar de brug sloot nog niet helemaal. Hij leek van een afstandje wel dicht te zitten, maar was nog niet vergrendeld. Daarom konden er ook nog geen treinen en auto’s overheen.

Na uitgebreid testen werd rond acht uur ’s avonds bekend dat er een storing zat in een schakelaar van de brugbediening. Door een printplaat in de schakelaar te vervangen was de storing om tien uur ’s avonds opgelost en kon de brug weer in gebruik worden genomen.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Hitte zorgt voor storing aan spoorbruggen”

Nico Meininger|10.08.20|17:07

ach wat schattig, de huidige ingenieur weet niet meet te bereken hoeveel staal uitzet.
Ze moeten wachten tot het 30 graden is en dan kijken wat de speling is.
Volgens mij kan je dat ook bij een andere temperatuur berekenen en dan met onderhoud aanpassen. Sinds de rekenliniaal is afgeschaft is het bergafwaarts gegaan ;-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.