Sensoren onder de spoorbrug in Heerhugowaard, foto: ProRail

Minder reizigershinder door sensoren op spoorbrug Heerhugowaard

ProRail en TNO voeren op dit moment een proef uit met sensoren op een spoorbrug in Heerhugowaard. De sensoren meten of er een aanrijding heeft plaatsgevonden en of dit gevolgen heeft voor een veilige doorstroming van het treinverkeer. Nu gaat na een (vermoedelijke) aanrijding de brug standaard dicht en duurt het soms wel drie uur tot het spoor weer vrij gegeven wordt, omdat de inspecteur standaard ter plaatse moet gaan. Dat zorgt volgens ProRail voor veel reizigershinder.

Spoorbruggen worden regelmatig aangereden door te hoge voertuigen of aangevaren door schepen. Bij gevoelige bruggen leggen we dan het treinverkeer stil vanwege de veiligheid en gaat een inspecteur kijken of er schade aan de brug of het spoor is. In de meeste gevallen is er niks ernstigs aan de hand en is het treinverkeer ‘voor niets’ stilgelegd, maar hebben reizigers en vervoerders er wel last van gehad.

Volgens ProRail is het in de praktijk lastig om vast te stellen of een brug is aangereden omdat het niet altijd duidelijk is of de trillingen worden veroorzaakt door treinen die over de brug rijden of door wegverkeer dat tegen de brug rijdt. Weersomstandigheden en luchtverplaatsingen door vrachtwagens zouden dit nog ingewikkelder maken. ProRail en TNO hopen met het plaatsen van de sensoren hiervoor een oplossing te hebben gevonden.

Sensoren

Op de brug in Heerhugowaard zijn drie typen sensoren aangebracht. Het eerste type meet of een vrachtwagen tegen de balk die voor de brug hangt, is gereden. Het tweede type meet of de brug in zijn geheel verschuift of verdraait ten opzichte van de brughoofden. Het derde type meet met glasvezelsensoren of de staalconstructie van de brug is verbogen en of de spoorstaven op de brug ten opzichte van elkaar zijn verplaatst.

De data van deze sensoren worden naar het DataLab van ProRail gestuurd voor analyse. Hier komen ook de gegevens binnen over de treinen die op het moment van de aanrijding over de brug reden. In het DataLab worden algoritmes ontwikkeld die valse meldingen opsporen, de ernst van de aanrijding berekenen en op basis daarvan een advies uitbrengen.

Waarschuwingssysteem

Volgens ProRail blijkt uit de eerste analyses dat de brug in Heerhugowaard één à twee keer per maand wordt aangereden. In de eerste fase van de proef is het eerste type sensoren aangebracht in combinatie met een camerasysteem dat de beelden van een (mogelijke) aanrijding vastlegt. ProRail kijkt nu samen met de provincie of er een waarschuwingssysteem kan worden geplaatst om aanrijdingen te voorkomen.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.