Station Alexander, foto: Gerrit Serné

Vernieuwd station Rotterdam Alexander virtueel geopend

Het vernieuwde station Rotterdam Alexander is vrijdagmiddag virtueel geopend door ProRail, NS, RET, Gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Een belangrijke verbetering aan het station is een loopbrug over de sporen, waardoor reizigers tussen metro en trein veiliger kunnen overstappen.

Het oude station voldeed niet meer aan de wensen en behoeften van de 37.000 dagelijkse reizigers. In het nieuwe station, waar metro en trein onder één dak zijn ondergebracht, zijn meer winkels te vinden. In de gevels en de rest van het station is veel gebruikgemaakt van glas en hoogte, waardoor het station overzichtelijker is en de sociale veiligheid toeneemt. De verbouwing kostte zo’n 17 miljoen euro.

Perrons vernieuwd

In opdracht van ProRail zijn de liften, roltrappen, perrons en perronkappen vernieuwd. Helga Kuipers regiodirecteur Randstad Zuid bij ProRail: “Wij zijn heel blij als ProRail dat wij mee hebben kunnen helpen om hier een mooi station neer te zetten. We hebben het perron en de perronkap aangepakt. We hebben de verlichting duurzaam gemaakt en de liften aangelegd. Wij zijn nog niet klaar, want wij gaan met de gemeente aan de slag om hier een nieuwe fietsenstalling te bouwen.”

Tekst loopt door onder foto.

Station Alexander, foto: Gerrit Serné
De voorkant van station Rotterdam Alexander. Foto: Gerrit Serné

Reiziger

Directeur Maurice Unck van de RET: “Voor de RET is dit station heel belangrijk voor de reizigers. De metro, trein en tram raken hier elkaar hier goed. Er zijn veel mensen die vanuit de richting Utrecht komen en daarna de stad in willen. Die moesten via een spoorwegovergang bij hun metro komen. Met de loopbrug kunnen mensen daar nu droog en veilig komen. Voor deze grootste stroom reizigers hebben we nu veel betere voorzieningen.”

Judith Bokhoven, wethouder Mobiliteit van de gemeente Rotterdam: “De Alexanderknoop is het tweede grote station van Rotterdam, wat niet alleen de treinen verbindt, maar ook de metro’s, bussen, fietsen en voetgangers. Hoe mooier het er hier uitziet, hoe meer mensen wij kunnen stimuleren om van het OV gebruik te maken.”

Tekst loopt verder onder foto.

Station Alexander, foto: Gerrit Serné
Het groene dak van Station Alexander. Foto: Gerrit Serné

Rotterdamse stations

Met de oplevering van het vernieuwde station Rotterdam Alexander hebben vrijwel alle stations in Rotterdam een nieuw uiterlijk gekregen. Alleen Rotterdam Lombardijen en Rotterdam Stadion moeten nog worden vernieuwd.

Ook Rotterdam Blaak is de afgelopen jaren gerenoveerd en vernieuwd. Daarbij is de kap van het station grondig schoongemaakt, zijn de perronomgangen geopend om het station overzichtelijker en sociaal veiliger te maken. Ook is de bewegwijzering op het station aangepast.

Op Rotterdam Noord worden in opdracht van ProRail nog liften en hellingbanen gebouwd, zodat mensen met een beperking makkelijker zelf de trein kunnen nemen. Op Rotterdam Zuid zijn tegels vervangen en is schilderwerk gedaan en op station Rotterdam Lombardijen worden dit jaar nog de liften vervangen. Voor Rotterdam Stadion worden momenteel plannen gemaakt in verband met het nieuwe stadion voor voetbalclub Feijenoord en de nieuwe woonwijk Feijenoord City.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Vernieuwd station Rotterdam Alexander virtueel geopend”

Georg Schenk|13.07.20|18:28

Goed bericht voor Rotterdam. In Rijen willen wij ook graag een aangepast station met Verkeersveilige tunnel voor verbinding tussen zuid en noord. Voldoende liften en hellingbanen voor minder valide bewoners ! Hoe is dat te realiseren?

John rdam|30.07.20|11:55

Ook maar half goed nieuws voor Rotterdam Noord. Er wordt slechts 1 lift gebouwd, voor het perron naar Gouda. Het andere perron krijgt een nieuwe hellingbaan, terwijl de vorige m.i. prima voldeed. De bestaande hellingbaan naar het perron richting Gouda, die ook nog steeds prima voldoet, wordt afgebroken. Bij een defecte lift heb je dus geen alternatief meer, terwijl ze die hellingbaan ook gewoon kunnen laten liggen, er is niks mis mee. Maar ja: liften op stations zijn toch nooit defect?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.