VIRM-dubbeldekker passeert overweg

RIVM voltooit rekenmodel spoortrillingen

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft een rekenmodel ontwikkeld waarmee de verwachte trillingsniveaus veroorzaakt door treinen berekend kunnen worden. Het nieuwe rekenmodel ‘Spoortrillingen’ wordt daarnaast ook gebruikt in een onderzoek naar wonen langs het spoor waar de omvang van de blootstelling aan trillingen in beeld wordt gebracht.

Het rekenmodel is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat door een consortium van ingenieursbureau’s onder leiding van het RIVM. Dit als reactie op de toename van het aantal klachten van omwonenden over spoortrillingen. Een integraal overheidsbeleid of richtlijnen om de klachten te beoordelen ontbreekt nog. Het opstellen van een rekenmodel is de eerste stap in de richting van zulk beleid. Met het model moet in kaart kunnen worden gebracht bij welke mate van trilling welke mate van hinder of slaapverstoring optreedt. De zogenaamde dosis-effectrelatie.

Overlast

Trillingen door treinen kunnen overlast veroorzaken voor omwonenden. Mensen kunnen last hebben van slaapproblemen en andere gezondheidsklachten. Ook kunnen ze bang zijn voor schade aan woningen. “Daarom is het van belang dat bij het maken van plannen op het spoor en in de bebouwde omgeving rekening kan worden gehouden met mogelijke overlast”, aldus het RIVM in een persbericht. “Wat is bijvoorbeeld het effect als een ander type goederentrein gaat rijden op een bestaand spoortraject? En hoe groot is bijvoorbeeld de kans op spoortrillingen bij nieuwbouw vlakbij het spoor?”

Uit een inventariserend onderzoek van het RIVM in 2016 bleek dat er verschillende rekenmodellen werden gebruikt om trillingen te berekenen. Elk ingenieursbureau rekende op zijn eigen manier. Er was geen standaard rekenmethode waarmee voorspellingen konden worden gedaan over de te verwachten trillingsniveaus. Ook bleek dat geen van deze gebruikte methodes geschikt is om als uniforme rekenmethode te worden geïntroduceerd. Met de nieuwe door het RIVM ontwikkelde methode moet voor iedereen inzichtelijk zijn hoe voorspellingen van trillingsniveaus worden gedaan. Arnaud Kok, senior medewerker geluid bij het RIVM, lichtte vorig jaar tijdens een SpoorPro seminar over trillingen en geluid toe hoe het rekenmodel tot stand is gekomen en wat doel is van de methode.

Consortium

Het rekenmodel is ontwikkeld door een consortium van experts onder leiding van het RIVM. In dit consortium zitten ingenieursbureau Cauberg-Huygen, Level Acoustics & Vibration, DGMR, Deltares en Movares. Versie 1.0.0 van het rekenmodel is sinds eind mei beschikbaar voor professionele gebruikers zoals spoorbeheerder ProRail en ingenieursbureaus. Deze gebruikers zullen het model de komende periode inzetten en testen. De ervaringen en resultaten worden gebruikt om het rekenmodel verder te verbeteren.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “RIVM voltooit rekenmodel spoortrillingen”

Daan Hoekstra|25.06.20|22:39

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe dit rekenmodel er uit gaat zien. Hopelijk verklaart dit heel veel leed voor omwonenden. Twee kleine opmerkingen:
1. Deltares is geen ingenieursbureau, maar een Groot Technologisch Instituut en dus qua belang vergelijkbaar met het RIVM, al doet corona anders vermoeden.
2. Het zijn geen trillingen maar golven, maar deze fout maakt de hele sector

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.