Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat, foto: Hollandse Hoogte

Staatssecretaris trekt 25 miljoen euro extra uit voor spoorwegovergangen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur trekt 25 miljoen euro extra uit voor de verbetering van de veiligheid op spoorwegovergangen. Ongeveer 14,4 miljoen gaat naar de aanpak van onbewaakte overwegen. Na een dodelijk ongeluk in Hooghalen op 22 mei, waarbij een machinist om het leven kwam, werd opgeroepen om meer geld te investeren in de aanpak van onbewaakte overwegen. 

De staatssecretaris schrijft in een brief aan de Tweede Kamer mee te leven met de familie, vrienden en collega’s van de machinist. “Het is belangrijk dat zulke ongevallen worden voorkomen en het benadrukt nogmaals mijn ambitie om te streven naar nul dodelijke slachtoffers op overwegen.” Bij het ongeluk in Hooghalen kwam een 58-jarige NS- machinist om het leven en raakten enkele passagiers gewond. ProRail was met betrokkenen in gesprek over het definitief opheffen van deze particuliere onbewaakte overweg.

76 NABO’s

Met de extra investering kan volgens haar op korte termijn kan worden gestart met de aanpak van 76 NABO’s. “Voor 76 NABO’s geldt dat er met regionale overheden afspraken zijn gemaakt voor wat betreft de aanpak en de cofinanciering (50/50). Voor de overige 55 NABO’s zijn nog geen (concrete) afspraken met derden gemaakt en kan nog geen financiële prognose worden afgegeven”, aldus de bewindsvrouw.

Om 180 NABO’s voor 2024 aan te kunnen pakken moeten er volgens haar voor het einde van dit jaar ‘concrete afspraken met derden zijn gemaakt’. “Voor de aanpak hiervan is de betrokkenheid van provincies, gemeentes en burgers een belangrijke succesfactor.”

De extra investering zorgt er volgens Van Veldhoven voor dat het loket voor het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen open kan blijven ‘zodat nieuwe aanvragen van gemeentes bij ProRail in behandeling kunnen worden genomen’. Daarnaast heeft ze ProRail gevraagd om een analyse te maken van de huidige programma’s en financiële middelen om duidelijk te maken wat voor budget er in de toekomst nodig is ‘om de overwegenaanpak voort te zetten’.

Extra maatregelen

Anne Zwiers, directeur Overwegen bij ProRail: “We zijn heel blij met deze extra miljoenen, maar we zijn er nog lang niet. Stap voor stap werken we aan het opheffen van overwegen, om onze ambitie van nul slachtoffers en nul verstoringen te bereiken. Daar is structurele investering voor nodig en we werken dat samen met het ministerie verder uit.”

ProRail sloot afgelopen weekend nog twee onbewaakte overwegen in Elst af. “De afsluitingen van dit soort overwegen zijn stuk voor stuk mijlpalen, die we alleen sámen met overheden, omwonenden en belanghebbenden bereiken”, aldus Zwiers.

Vakbondsbestuurder Wim Eilert van VVMC vindt het ook een goede zaak dat het ministerie extra geld vrijmaakt, maar totdat alle onbewaakte overwegen zijn opgeheven moeten er volgens hem wel extra maatregelen worden genomen. Vervoerders zouden alleen nog maar met botsveilige treinen op trajecten mogen rijden met veel onbewaakte overwegen. Ook is het volgens hem verstandig als treinen bij deze overwegen met lagere snelheden  rijden. Verder pleit hij voor een alarmeringssysteem voor weggebruikers en volgens hem moeten onbewaakte overwegen, waar veel landbouwvoertuigen gebruik van maken, versneld worden aangepakt.

Tweede Kamerleden Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie en Erik Ziengs van de VVD stelden naar aanleiding van het ongeluk in Hooghalen Kamervragen aan Van Veldhoven. Zij vroegen haar onder andere waarom een aanvraag van ProRail van extra budget voor het opheffen van de onbewaakte overwegen eerder werd afgewezen. Ook willen de partijen dat de bewindsvrouw onderzoekt of er met aangepaste snelheid kan worden gereden bij NABO’s, zoals VVMC heeft voorgesteld.

Nieuwsuitzending over spoorveiligheid

SpoorProTV had vorige week in een uitgebreide nieuwsuitzending aandacht voor de veiligheid op onbewaakte overwegen en het ongeluk in Hooghalen. Daarin riep Wim Eilert staatssecretaris Van Veldhoven op om meer tempo aan te brengen in de aanpak van onbewaakte overwegen. Anne Zwiers, directeur Overwegen van ProRail, legde uit dat de spoorbeheerder de medewerking van ‘belanghebbenden hard nodig’ heeft om ‘voor 2024 de onbewaakte overwegen te kunnen aanpakken’.

Kijk de uitzending hier terug:

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.