Bouw van de nieuwe spooraansluiting voor de nieuwe railterminal Greenport Venlo, foto: ProRail

ProRail: wij zijn klaar voor opstarten regulier treinverkeer

Wanneer de treinen vanaf 1 juni weer gaan rijden volgens de reguliere dienstregeling is ProRail er klaar voor, zegt directeur John Voppen in een reactie op de woensdag aangekondigde versoepeling van de coronamaatregelen. De verkeersleidingsposten zijn weer volledig bezet en de storingsploegen staan klaar. Volgens ProRail ligt het spoor er door intensief onderhoud in de afgelopen weken goed bij.

De twaalf verkeersleidingsposten van ProRail zijn sinds 22 april al bijna volledig bemand. Dat komt omdat NS op 29 april de dienstregeling al opschaalde van 20 procent naar 55 procent. Om verkeersleiders veilig te kunnen laten werken, zijn waar nodig, schermen geplaatst tussen de verschillende werkplekken.

Gezond verstand

“Ondanks dat de reizigersvervoerders weer een volledige dienstregeling gaan rijden op het spoor hoop ik dat iedereen z’n gezonde verstand gebruikt en de maatregelen van het kabinet en de vervoerders volgt”, zegt ProRail-directeur John Voppen. “Alleen zo kunnen we op een verantwoorde manier gebruik maken van het openbaar vervoer.”

“Het is goed te zien hoe we er als bedrijven in de spoorsector met elkaar de schouders onder hebben gezet, zodat het spoor en de infrastructuur gezond blijven. Daarbij denk ik ook aan de goederenvervoerders, die de afgelopen weken zoveel mogelijk hebben doorgereden om winkels en ziekenhuizen in Europa te kunnen bevoorraden. Nu de dienstregeling weer wordt opgestart kan ik dan ook met trots naar de sector kijken en zeggen: ‘We gaan voor de volgende stap.”

Roestrijden

ProRail gebruikte de afgelopen weken van relatieve rust op het spoor onder meer voor extra onderhoud, daarnaast werd er roestgereden op de baanvakken waar te weinig treinverkeer was om het spoor schoon te houden. Dit maakt dat het treinverkeer nu direct weer kan worden opgestart.

Op een aantal locaties liet ProRail extra werkzaamheden uitvoeren. Bijvoorbeeld in de Schipholtunnel. Hier is nu onderhoud gepleegd dat anders in de loop van 2020 en 2021 voor veel reizigershinder zou zorgen. Het werk bij Schiphol kon niet alleen eerder worden gedaan, maar ook in één keer, oorspronkelijk zou het in etappes verspreid over twee jaar worden uitgevoerd. Aannemer Strukton Rail verving in totaal ruim zeven kilometer aan spoorstaven.

Om veilig te kunnen werken volgen spooraannemers bij onderhoudswerkzaamheden het protocol Samen veilig doorwerken van de overheid. Voor de veiligheid van de reizigers werken ProRail en NS sinds afgelopen maandag 4 mei aan maatregelen op stations. Onder meer afstandslijnen bij drukke (rol)trappen en kaartverkoopautomaten moeten reizigers helpen om anderhalve meter afstand te houden van elkaar.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.