Verholen goot Zwaagstra Beton

Zwaagstra Beton begeeft zich in de arena van spoorleveranciers

Door het ontwerp van een bestaand product aan te passen kan Zwaagstra Beton uit Hoogeveen sinds kort verholen goten leveren voor de opstelperrons van ProRail. Het eerste project is een nieuw opstelterrein voor treinen in Lelystad waar 2.000 van deze goten worden geplaatst.

Een verholen goot is een ronde koker waarvan aan de oppervlakte slechts een enkele centimeters brede sleuf is te zien. Precies in die sleuf zit het verschil, legt André Veerkamp, manager verkoop buitendienst van Zwaagstra Beton uit. “Onze goten hebben een Komo-kwaliteitskeurmerk en we produceren ze al sinds jaar en dag voor allerlei toepassingen. Tot nu toe werden ze niet gebruikt in het spoor omdat ze niet voldeden aan de eisen van ProRail. De sleuven van onze goten waren 3,5 centimeter breed en voor ProRail moeten ze 4 centimeter breed zijn.” Met de nieuwe goten is Zwaagstra een van de hooguit drie bedrijven geworden die in Nederland deze goten kunnen leveren volgens de specificaties van ProRail.

Karretjes

Die breedte is nodig omdat de goten worden gebruikt in de perrons van opstelterreinen waar treinen worden gewassen en schoongemaakt. De reinigingsploegen hebben aluminium karretjes met een trap die de goten als geleiderail gebruiken. “Met die trap stappen de schoonmakers in en uit de trein. Het karretje wordt van wagon naar wagon gereden. Met een ronde pen en een halve maan worden die karretjes gefixeerd aan de goot.” Omdat de karretjes niet pasten in de standaardgoot van Zwaagstra, moest de sleuf een halve centimeter breder worden.
VolkerRail startte deze maand met de vernieuwing van een opstelterrein in Lelystad en vroeg Zwaagstra Beton de verholen goten te leveren.

“Hebben hiervoor extra mallen gemaakt voor goten met een sleuf van 4 centimeter in plaats van 3,5 centimeter. Daarnaast maakten we nieuwe mallen om de goten ook in een lengte van een meter te kunnen leveren, naast de standaardlengte van 1,5 meter. De kortere goten worden gebruikt om bochten te kunnen maken.” Ondertussen zijn volgens afspraak de eerste 500 goten afgeleverd. “Dat is typerend voor ons bedrijf. We leveren kwaliteit en afspraak is afspraak. Toen eenmaal zeker was dat we mochten leveren is alles op alles gezet om de productie op tijd aan te passen en te kunnen leveren.”

Veel projecten

Zwaagstra Beton produceert enkele duizenden verholen goten per jaar. Ook voor andere toepassingen worden de goten met een stalen hoeklijn nu geleverd met een 4 centimeter brede sleuf. Alleen de verholen goten zonder hoeklijn hebben nog een sleuf van 3,5 centimeter breed. “Naast perrons van emplacementen worden deze goten ook gebruikt voor de afwatering van grote parkeerterreinen bijvoorbeeld.” Veerkamp verwacht naast de 2.000 goten voor Lelystad snel meer opdrachten in de spoorsector te krijgen. “Er lopen bij spooraannemers veel projecten voor het uitbreiden, vernieuwen en aanleggen van opstelterreinen voor treinen. Onder meer in Enschede, Zwolle en Eindhoven. Het zou mooi zijn als ze ons net als VolkerRail, weten te vinden als leverancier.”

Helemaal nieuw is de spoorsector niet voor het bedrijf. “We zijn van oudsher vooral actief in de agrarische sector, de weg- en waterbouw en de bouw van sportvelden. Zo leveren we veel betonplaten en keerwanden. Bij sportvelden gaat het dan om betonplaten met een extra rand die moet voorkomen dat de korrels waarmee kunstgrasvelden zijn ingestrooid wegspoelen bij hevige regenval. Maar vorig jaar hebben we bijvoorbeeld ook betonnen paaltjes en kantplanken geleverd voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn. Met deze anderhalve meter lange schotten moet het ballastbed op zijn plaats gehouden worden.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.