Kwaliteitsmanager Teus de Ridder van betonfabriek Nigtevecht

‘Het produceren van betonnen dwarsliggers luistert heel nauw’

Teus de Ridder is bij Betonfabriek Nigtevecht verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole van alle producten. Betonfabriek Nigtevecht is al meer dan zestig jaar actief als producent voor onder meer de rail- water- en grondbouw en is gevestigd in Nigtevecht, tussen Utrecht en Amsterdam. Tijdens een rondleiding in de fabriek vertelt De Ridder hoe deze kwaliteitscontroles in zijn werk gaan.

De kwaliteitsmanager was in de loop der jaren nauw betrokken bij het verkrijgen van het Kiwa ISO 9001-certificaat en de KOMO-productcertificaten. In periodieke controlerapporten wordt vastgelegd dat de verschillende betonproducten voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen van onder meer ProRail.

Producten voor de railbranche

Betonproducten die voor de railbranche worden geproduceerd zijn de lightrailconstructies duo- en soloblokdwarsliggers, wisseltong-blokken, blok-en-plaat met daarnaast onder andere geluidschermplinten, afdek(voetpad)platen voor kabelkokers, fundatiebakken voor schakelwisselkasten, raildragers voor gevelonderhoudsinstallaties en kraanbaanliggers.

De Ridder wijst op een partij duo-blok dwarsliggers die klaar zijn voor transport naar een spoorproject. De dwarsliggers bestaan uit twee betonnen railbevestigingsblokken met daartussen een stalen buis die de exacte spoorbreedte bepaalt. “Vanwege de stalen verbindingsbuis kunnen deze dwarsliggers op een andere plek worden voorgemonteerd, bijvoorbeeld in spoorstaafsecties met een lengte van 18 meter. Later kunnen ze als één geheel in het werk worden gehesen, waardoor de overlast voor de omgeving zo veel mogelijk wordt beperkt”, legt hij uit.

Tekst loopt door onder foto.

Dwarsliggers liggen opgestapeld bij betonfabriek Nigtevecht
Buiten liggen diverse types duo-blok dwarsliggers opgestapeld.

De Ridder was ook nauw betrokken bij de ontwikkeling en het testen van de mono-blok dwarsligger in samenwerking met de TU Delft. De mono-blok dwarsligger met de merknaam Solo-Bloc is van gewapend beton en wordt volgens hetzelfde principe geproduceerd als de duo-blok dwarsligger.

De Solo-Bloc dwarsligger wordt toegepast in een open ballastbaan of grasbaanconstructie maar ook in een gesloten baanconstructie met bestrating. Dit type dwarsligger wordt sinds 2000 toegepast in lightrailprojecten van onder meer HTM, De Lijn in België en het Franse openbaar vervoersbedrijf Semitan. “In Den Haag wordt de Solo-bloc toegepast op een deel van het netwerk waar bestrating over de rail is gelegd. Maar ook op sommige stukken met een vrije baan in het gras”, licht De Ridder toe.

Een grasbaan met een Solo-bloc in Nantes
Een grasbaan met een Solo-bloc in Nantes.

Nigtevecht werkt met aardvochtig beton. “Dat is beton met een lage water/cementfactor en mede daardoor een hoge sterkte.” Een demonstratie bij een van de machines laat zien dat het betonproduct na het mechanisch verdichten direct uit de stalen mal gekanteld wordt om verder uit te harden. Binnen het bedrijf wordt dit ook het ‘direct-ontkist-systeem’ genoemd. “Het voordeel van deze manier van produceren is dat wij de producten direct nadat ze uit de mal komen al kunnen verplaatsen. Een dag later kunnen ze al naar buiten om daar verder uit te harden.”

Damwandplanken

De producten zijn gewapend met gecertificeerd, geprofileerd staaldraad als buigwapening. In de fabriek worden met een moderne buig- en knipmachine gekoppeld aan de lasrobot wapeningsnetten en -korven gemaakt. Nigtevecht levert producten die in gewicht variëren tussen de 20 en 2.500 kilo. Een voorbeeld van een product van 2.000 kilo zijn damwandplanken die dienen als oeverbescherming voor de waterbouw. Hiervan liggen er tientallen rijenlang gereed voor transport naar de diverse beschoeiingswerken.

Het produceren van betonproducten luistert heel nauw, vertelt de Ridder. “Alle stappen vereisen uiterste precisie. Het begint met het goedkeuren van de producttekening door de klant. Daarna wordt de stalen mal door de malspecialist gemaakt en de buigwapening gelast. Vervolgens worden de juiste grondstoffen afgemeten en gemengd en de productiemachines op de juiste wijze ingesteld. Na het mechanisch verdichten van de beton wordt het product ontkist op een stalen plateau. Na de verdere uitharding kan het vervolgens op transport naar het werk.”

Betonfabriek Nigtevecht
De machines zijn uitgerust met diverse mallen waardoor ze verschillende producten tegelijkertijd kunnen maken.

Kwaliteitscontrole

Iedere stap wordt in detail en met grote regelmaat gecontroleerd. “Het gehele productieproces verloopt volgens het Kiwa raamschema ‘Interne Kwaliteitsbewaking’. Daarbij worden dagelijks geproduceerde betonnen proefkubussen na 7 en 28 dagen beproefd. Deze kubussen staan in het water met een temperatuur van 20 graden. “We willen dat voor alle kubussen de omstandigheden hetzelfde zijn, vandaar dat ze in het verwarmd water staan.”

Bij een van de proeven wordt de sterkte van het beton getest door de betonkubus in een drukpers te plaatsen. “Deze machine zet steeds meer druk op het product totdat het breekt. De sterkte van het beton moet voldoen aan een bepaalde minimumwaarde.” De Ridder laat zien hoe de machine steeds meer druk uitoefent op een van de kubussen. Wanneer de druk 135 ton bereikt, breekt het beton. Dat betekent dat het product voldoet aan de norm die voor dit type tussen de 120 en 140 ton is.

Duurzaamheid

De Nigtevecht betonproducten hebben volgens de Ridder de hoge betonkwaliteit C45/55 op basis van een betonmengsel met bijna CO2-vrij gemalen hoogovenslak en een minimum aan portlandklinker. De samenstelling van het beton bestaat daarnaast uit gecertificeerd, gerecycled betongranulaat dat zand en grind deels vervangt en bekend staat als milieu-ontlastend. “Onze producten hebben een ontwerplevensduur van 100 jaar waarna ze als gerecycled betongranulaat opnieuw als grondstof in betonproducten wordt hergebruikt.”

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.