Treinramp 2010 Buizingen, België

Infrabel: vonnis treinramp Buizingen maakt ons werk bijna onmogelijk

De Belgische spoorbeheerder Infrabel gaat in hoger beroep in de zaak rondom de treinramp in Buizingen. Bij het ongeval, dat in 2010 plaatsvond, kwamen negentien mensen om het leven. Volgens Infrabel staan er in het vonnis eisen die het uitvoeren van zijn taak bijna onmogelijk maken. Zo zou het aantal treinen op een van de belangrijkste trajecten meer dan gehalveerd moeten worden om aan de eisen van de rechter te voldoen.

Deze maand veroordeelde de rechter spoorvervoerder NMBS tot een boete van 550.000 euro en Infrabel tot 275.000 euro. In tegenstelling tot Infrabel besloot de NMBS niet in beroep te gaan tegen de uitspraak uit respect voor de slachtoffers en hun nabestaanden. Het ongeval werd veroorzaakt nadat een machinist, volgens de rechter, een rood sein negeerde. Maar ook NMBS en Infrabel zijn verantwoordelijk en hadden voldoende veiligheidsmaatregelen moeten nemen.

Spoornet op de helling

Volgens Infrabel stelt de motivatie van het vonnis het functioneren van het spoornet op de helling. “Hierdoor wordt het voor ons quasi onmogelijk om onze verplichtingen van openbare dienst en opdracht als infrastructuurbeheerder te blijven uitoefenen.” Aldus Infrabel in een verklaring. Zo zouden er bijvoorbeeld, om dit vonnis te kunnen uitvoeren, nog slechts 400 treinen per dag door de Brusselse Noord-Zuidverbinding kunnen rijden, in plaats van 1.200 vandaag.

In haar vonnis verklaarde de rechtbank dat de beslissing om de treinen te kruisen rampzalig bleek: doel van deze beslissing was de vertraging van 10 minuten van trein E1707 in te halen. De keuze om de doorstroming boven de veiligheid te stellen is volgens de rechter onaanvaardbaar. “Infrabel had het de betreffende wissels in beschermingsstand moeten plaatsen om te anticiperen op een eventuele en mogelijke menselijke fout.”

Beschermingsstand

Volgens Infrabel zou het naleven van dit vonnis betekenen dat de wissels op 80 procent van het spoornet
in de beschermingsstand gezet moeten worden. “Om dit overal toe te passen, zouden we het spoornet volledig
moeten hertekenen en het treinverkeer helemaal herorganiseren, met alle gevolgen van dien voor de
spoorklanten en de mobiliteit in België.” Zo zouden er onder meer een aantal spoorbruggen gebouwd moeten worden.

“Deze werken zouden minstens tien jaar duren, en gedurende al die tijd zouden we, om het vonnis te kunnen naleven, het treinverkeer met ongeveer 60 procent moeten verminderen.” Verder zou in de dienstregeling rond Brussel de capaciteit met ongeveer 65 procent afnemen. Onder meer de hogesnelheidstreinen, Thalys, Eurostar en de spitstreinen naar omliggende steden zouden niet meer vanuit Brussel kunnen rijden.

Foutieve informatie

Daarnaast wijst de spoorbeheerder nog op fouten in de informatievoorziening aan de rechter over de bevoegdheden van Infrabel en het noodremsysteem TBL1+. Zo stelde de rechtbank vast dat het TBL1+ -baken vlakbij het sein HE.1 geen automatische remming mogelijk maakte maar wel GSM-radiocontact met de bestuurder. In het vonnis valt te lezen dat “de NMBS heeft getalmd om TBL1+ in al haar rollend materieel te installeren en Infrabel heeft de NMBS hier nooit op aangesproken om ervoor te zorgen dat het TBL1+-systeem op de sporen effect zou hebben”.

Deze bewering klopt volgens Infrabel niet: het TBL1+ -baken maakte het wel degelijk mogelijk de trein met een noodstop tot stilstand te brengen. Dit is net de functie van dergelijke bakens in het spoor. Bovendien laat de rechtbank in haar redenering doorschemeren dat Infrabel bevoegd zou zijn om de uitrusting van elke trein op het spoornet te controleren, maar Infrabel heeft die bevoegdheid naar eigen zeggen niet.

Schadevergoeding

Infrabel betreurt deze nieuwe beroepsprocedure en zegt te begrijpen dat dit zwaar zal vallen voor de slachtoffers en hun familieleden. Het benadrukt dan ook niet zijn verantwoordelijkheid te willen ontlopen. De vervolgprocedure zal geen enkel gevolg hebben voor de schadevergoeding aan de slachtoffers.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.