Station-Groningen

Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op

In de provincies Groningen, Friesland en Drenthe wordt gewerkt aan een motie waarin onder andere wordt gepleit voor de aanleg van de Lelylijn. Deze nieuwe treinverbinding tussen Groningen en de Randstad via Lelystad werd halverwege dit jaar nog terzijde geschoven door de staatssecretaris. Maar in het noorden van Nederland lijkt het laatste woord daarover nog niet gesproken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

5 reacties op “Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op”

kees boer|22.10.19|21:32

Blijkt steeds dat deze lijn een heel gemis is te meer ook om onze bevolking en bedrijvigheid proberen te spreiden om de overbevolkte Randstad te ontlasten desgewenst inzet met lichter materieel en exploitant zoals de Arriva die steeds verder in Europa oprukt zoals zelfs in Tjechië en Slowakije en…..ik heb zelfs OP ZWART OP WIT MEERDERE TOEZEGGINGEN DAT MET DE AANLEG VOOR 2010 ZOU ZIJN BEGONNEN!

Pat Rick|23.10.19|14:43

@Kees: de steden in de randstad willen eigenlijk niet spreiden maar verder concentreren. Zo wil Utrecht een extra IC-station, naast veel geld te hebben verbrast aan de Uithoflijn. Die stad is nu al te druk, maar groeit nog zeer sterk tot 2035. Terwijl het beter zou zijn voor NL om activiteiten/mensen te spreiden over A’voort, Zwolle, Den Bosch, Eindhoven.

De randstad moet zich realiseren dat ze de provicies nodig hebben om wereldwijd concurrentieel te blijven. En niet steeds meer, meer.

Pat Rick|23.10.19|14:45

Het is goed om dan ook een snelle verbinding mee te nemen met Hamburg (en Bremen) in de argumentatie. En de upgrade Groningen – Bremen iets ambitieuzer te maken naar 200 km/uur. Met de aan te leggen Fehmarnbelttunnel komt dan een snelle verbinding met Kopenhagen tot stand! Waardoor men zelfs snel door kan naar Malmo / zuid-Zweden). Internationaal is Amsterdam – Hamburg een ontbrekende schakel.

Eric Horst|27.10.19|09:34

Ze(staatssecretaris) is wel bereid de mogelijkheid van een busverbinding te onderzoeken;wat een alternatief,pfff….

-baxspace-|27.10.19|17:51

Inderdaad, Eric (H.), mondjesmaat wordt er “onderzocht”. Wat moet je nog onderzoeken? Zo stupide. Hier spelen andere krachten, denk ik. Nederland wordt nog ’s echt het Jutland van Europa op deze manier, terwijl we genoeg troeven hebben. Een logische lijn die Utrecht met Breda, Antwerpen en Brussel verbindt is er niet eens. Wat een armoede. Het accent blijft vooralsnog liggen op de auto omdat de overheid daar het meest aan verdient. Zo simpel is het. Iets soortgelijks geldt voor vliegverkeer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op | SpoorPro.nl
Station-Groningen

Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op

In de provincies Groningen, Friesland en Drenthe wordt gewerkt aan een motie waarin onder andere wordt gepleit voor de aanleg van de Lelylijn. Deze nieuwe treinverbinding tussen Groningen en de Randstad via Lelystad werd halverwege dit jaar nog terzijde geschoven door de staatssecretaris. Maar in het noorden van Nederland lijkt het laatste woord daarover nog niet gesproken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

5 reacties op “Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op”

kees boer|22.10.19|21:32

Blijkt steeds dat deze lijn een heel gemis is te meer ook om onze bevolking en bedrijvigheid proberen te spreiden om de overbevolkte Randstad te ontlasten desgewenst inzet met lichter materieel en exploitant zoals de Arriva die steeds verder in Europa oprukt zoals zelfs in Tjechië en Slowakije en…..ik heb zelfs OP ZWART OP WIT MEERDERE TOEZEGGINGEN DAT MET DE AANLEG VOOR 2010 ZOU ZIJN BEGONNEN!

Pat Rick|23.10.19|14:43

@Kees: de steden in de randstad willen eigenlijk niet spreiden maar verder concentreren. Zo wil Utrecht een extra IC-station, naast veel geld te hebben verbrast aan de Uithoflijn. Die stad is nu al te druk, maar groeit nog zeer sterk tot 2035. Terwijl het beter zou zijn voor NL om activiteiten/mensen te spreiden over A’voort, Zwolle, Den Bosch, Eindhoven.

De randstad moet zich realiseren dat ze de provicies nodig hebben om wereldwijd concurrentieel te blijven. En niet steeds meer, meer.

Pat Rick|23.10.19|14:45

Het is goed om dan ook een snelle verbinding mee te nemen met Hamburg (en Bremen) in de argumentatie. En de upgrade Groningen – Bremen iets ambitieuzer te maken naar 200 km/uur. Met de aan te leggen Fehmarnbelttunnel komt dan een snelle verbinding met Kopenhagen tot stand! Waardoor men zelfs snel door kan naar Malmo / zuid-Zweden). Internationaal is Amsterdam – Hamburg een ontbrekende schakel.

Eric Horst|27.10.19|09:34

Ze(staatssecretaris) is wel bereid de mogelijkheid van een busverbinding te onderzoeken;wat een alternatief,pfff….

-baxspace-|27.10.19|17:51

Inderdaad, Eric (H.), mondjesmaat wordt er “onderzocht”. Wat moet je nog onderzoeken? Zo stupide. Hier spelen andere krachten, denk ik. Nederland wordt nog ’s echt het Jutland van Europa op deze manier, terwijl we genoeg troeven hebben. Een logische lijn die Utrecht met Breda, Antwerpen en Brussel verbindt is er niet eens. Wat een armoede. Het accent blijft vooralsnog liggen op de auto omdat de overheid daar het meest aan verdient. Zo simpel is het. Iets soortgelijks geldt voor vliegverkeer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.