Vossloh freesmachine, bron: Vossloh

ProRail stapt over van slijpen naar frezen voor spooronderhoud

Spoorbeheerder ProRail heeft een vierjarig contract gesloten met Vossloh Rail Services (VRS) voor correctief spooronderhoud. Het is de eerste keer dat ProRail kiest voor het frezen van spoorstaven in bestaand spoor in plaats van slijpen om oneffenheden en schades te verwijderen.

Alle correctieve werkzaamheden op het 7.000 kilometer lange netwerk worden uitgevoerd door VRS dochteronderneming Alpha Rail Team. Het bedrijf gaat gebruik maken van Vossloh freesmachines om contactschade, schade als gevolg van materiaalmoeheid en andere defecten te herstellen. Afhankelijk van de aard van de schade zet Alpha Rail Team een grote of een iets kleinere machine in.

Vossloh bouwde afgelopen jaren aan zijn positie op de markt voor spooronderhoud. Enerzijds door zelf twee machines te ontwikkelen voor het frezen van spoorstaven, de HPM high-performance freesmachine en de compacte MPM multi-purpose miller. Aan de andere kant kwamen er een aantal machines bij via de overname van de freesdivisie van Strabag Rail vorig jaar.

Bekeken en vergeleken

“We volgen de laatste ontwikkelingen in spooronderhoud al vele jaren”, aldus ProRail asset management-directeur Wouter van Dijk bij het sluiten van het contract op 23 september. “We hebben de freestechnieken die de verschillende aanbieders op de markt toepassen allemaal bekeken en vergeleken. Die geven samen een goed beeld van de resultaten je met deze methode kunt bereiken.”

“We zijn heel blij dat deze tender aan ons gegund is”, zegt VRS-directeur Marcel Taubert. “Het is een bevestiging van onze toegenomen activiteiten in Nederland. Samen met onze partner (ETS Spoor red.) streven we er niet alleen naar om een overtuigend resultaat te realiseren, maar ook om alle voordelen van frezen duurzaam vast te leggen.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.