Station Diemen Zuid

ProRail brengt overstap en veiligheid op stations in kaart

Vanwege de toenemende drukte op treinstations gaat ProRail op alle stations en perrons de transfercapaciteit- en veiligheid in kaart brengen. Met de analyse wil de spoorbeheerder inzichtelijk maken of er extra maatregelen nodig zijn.

ProRail geeft aan ‘objectieve normen voor transferveiligheid’ te gebruiken. Daarbij wordt rekening gehouden met maatvoering van de transfer in combinatie met het aantal in- en uitstappers, de breedte en lengte van perrons, het aantal stijgpunten, tunnels, traversen en ruimte in de hal.

Spreiding op stations

Ook wordt er gekeken naar spreiding en rijvorming, de mate waarin reizigers een plek kunnen vinden op het station om te wachten en te lopen, in hoeverre stijgpunten het aantal uitstappende reizigers aan kunnen en of er genoeg in- of uitcheckpalen en -poortjes zijn voor de reizigers.

Verder onderzoekt de spoorbeheerder of er obstakels zijn bij het overstappen en in hoeverre de dienstregeling invloed heeft op transferveiligheid. Bij laatstgenoemde wordt gekeken naar het aantal treinen dat op een station stopt, het aantal doorgaande treinen en het aerodynamische effect van langsrijdende treinen op mensen op het perron.

Om reizigers makkelijk hun weg te laten vinden op stations, worden stations in zulke mate ingericht dat het gezichtsveld van de reizigers groter wordt en dat er logische looplijnen zijn. Dit wordt gedaan om de reizigersstromen zo goed mogelijk te beheersen.

Transfercapaciteit

Op basis van de analyse wordt in kaart gebracht hoe het ervoor staat met de transfercapaciteit op stations. Voorbeelden van stations en specifieke perrons waar problemen zich voordoen zijn volgens ProRail Utrecht Centraal spoor 5 en 7, Schiphol spoor 1 en 2 en Amsterdam zuid spoor 1, 2, 3 en 4. Op deze locaties wordt nu al crowd control ingezet om te zorgen voor een betere spreiding op deze perrons, om mensen zoveel mogelijk buiten de veiligheidszone te houden en om reizigers te ondersteunen in het in-/uitstapproces.

Op perron 5 en 7 op Station Utrecht Centraal houdt ProRail samen met NS een proef om reizigers beter te spreiden over het drukke perron. Reizigers worden bijvoorbeeld met omroepberichten gevraagd niet onderaan de (rol)trappen te wachten. Dat zorgt ervoor dat reizigers sneller kunnen in- en uitstappen en dat treinen geen onnodige vertraging oplopen. Ook vergroot het de kans op een zitplaats voor de reizigers.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.