Station Heerlen, foto: ProRail

Nieuw station Heerlen opent op 31 augustus officieel zijn deuren

ProRail, NS, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente openen zaterdag het nieuwe station in Heerlen. De bouw werd gecombineerd met de realisatie van het nieuwe stadsdeel Heerlen Maankwartier, waar het station onderdeel van uitmaakt. Dit stadsdeel heeft bijna veertigduizend vierkante meter aan kantoren, winkels, horeca, twee parkeergarages en 125 woningen.

De bouw van station Heerlen begon in 2012 met de aanleg van een tijdelijk station en een loopbrug over het spoor. Daarna kwam er een twee meter dikke betonnen plaat boven het spoor, bestaande uit 140 betonnen liggers die strak naast elkaar werden geplaatst. Deze plaat met een oppervlakte van ongeveer 3000 vierkante meter werd in 2014 door bouwcombinatie Besix/BAM opgeleverd. Deze betonnen plaat vormde vervolgens de onderlaag voor  woningen en kantoren.

Crashdecks

Om veilig te kunnen werken, werd de grote betonnen constructie aan beide zijden van het spoor afgezet met zogeheten crashdecks. Dit werd gedaan om te voorkomen dat er materialen of personen van de bouwplaats naar beneden konden vallen. Op het hoogtepunt van de bouw waren tijdens buitendienststellingen soms wel meer dan honderd mensen per dag aan het werk.

Tekst loopt verder onder afbeelding.Station Heerlen, foto: ProRail

Afbouw

In het voorjaar van 2019 was het station klaar voor de afbouw. De laatste grote stap was volgens spoorbeheerder ProRail het verwijderen van de tijdelijke loopbrug boven het spoor. Deze brug werd door een grote hijskraan in delen weggetakeld, terwijl op de perrons nieuw stationsmeubilair werd geplaatst.

Op 5 augustus openden de deuren van het station al voor reizigers. Op zaterdag 31 augustus is de officiële opening.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.