Emplacement Westhaven, bron: ProRail

ProRail start aanbesteding opstelterrein Amsterdam Westhaven

In Amsterdam zijn de voorbereidingen gestart van de verbouwing van het spooremplacement aan de Nieuwe Hemweg. Om het huidige goederenemplacement geschikt te maken voor het opstellen van reizigerstreinen, moet onder meer een meersporig kunstwerk over een koelkanaal worden gebouwd. ProRail is hiervoor op zoek naar een aannemer.

Als gevolg van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), waarbij de frequentie van reizigerstreinen wordt verhoogd van vier naar zes treinen per uur, neemt ook de vraag naar opstelterreinen toe. In Amsterdam voorziet ProRail dat het tekort tussen 2020 en 2022 oploopt tot circa 110 bakeenheden. Om dit tekort op te vangen is een bestaand goederenemplacement aan de Nieuwe Hemweg aangewezen als toekomstig opstelterrein.

Overweg weg

Het in het havengebied ten westen van de snelweg A10 gelegen terrein wordt omgedoopt tot Emplacement Westhaven. De aanpassingen aan het terrein bestaan onder meer uit het vervangen van een gelijkvloerse overweg door een ongelijkvloerse kruising. Verder wordt het terrein nu doorsneden door een koelwaterkanaal van de nabijgelegen energiecentrale Hemweg. Hier moet een brug overheen komen te liggen. Het kanaal is eigendom van energiebedrijf Vattenfall. Aanvankelijk zou het toekomstige kunstwerk de doorstroming in het kanaal niet belemmeren, maar inmiddels zijn de eisen wat versoepeld omdat de kolencentrale die gebruik maakt van het koelkanaal volgend jaar dicht gaat. Vattenfall heeft nog wel acht windturbines op het terrein staan. Die worden deze zomer weliswaar afgebroken, maar er komen wel zes nieuwe windmolens voor terug.

ERTMS

Na de uitvoering van dit project is er een reizigers service-en opstelterrein gerealiseerd met een capaciteit van circa 110 bakken. Verder moet het toekomstige emplacement Westhaven worden voorzien van een ATB/ERTMS herstelspoor voor herstelwerkzaamheden aan treinen. Het opstelterrein moet uiterlijk in het vierde kwartaal van 2022 beschikbaar zijn.

Geïnteresseerde partijen kunnen tot 22 juli reageren. ProRail op basis hiervan een aantal geschikt bevonden partijen uit om deel te nemen aan de definitieve inschrijving. Op 20 en 26 augustus volgen nog bijeenkomsten over dit project. Meer informatie is te vinden op TenderNed.

Lees ook: NS en Vattenfall openen windpark in Amsterdam

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “ProRail start aanbesteding opstelterrein Amsterdam Westhaven”

Erik van Riessen|13.07.19|11:33

en waar laten we dan de treinen die bij de OBA geladen worden ?? Die moeten ook plek hebben om in het BUP ingepast te worden bij vertrek. Daarnaast is het een driehoeksverbinding met de Hemlijn en vindt er onregelmatig vervoer plaats naar emplacementen onder de A5 en verder. Of gaat dat alles verplaatst worden naar de Riekerpolder ?

Mark Merkies|19.07.19|11:14

Erik,
Als reactie op jouw reactie;ik heb het vermoeden dat het emplacement waar jij het over hebt ongemoeid wordt gelaten.Als ik nu de voorbereidende werkzaamheden zie dan denk ik dat het emplacement aan de andere zijde van de A 10 gaat veranderen.Daar wordt al gewerkt aan het emplacement dat bereikbaar is via een enkelsporige overweg over de Nieuwe Hemweg.
Al jaren is het hier rustig betreft goederentreinen (via dit emplacement zijn de Coenhavens te bereiken,zal dit dan zo blijven?)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.