Relaishuis Driebergen-Zeist, foto: ProRail

ProRail start aanbesteding voor een relaismanager spoor

ProRail gaat een aanbesteding op de markt zetten voor een relaismanager. Het bedrijf dat deze opdracht in de toekomst gaat uitvoeren wordt verantwoordelijk voor 6600 B-relaisinstallaties in het Nederlandse spoor. Om een goede uitvraag te kunnen doen, heeft ProRail een marktconsultatie gepubliceerd. De spoorbeheerder vraagt de sector hierin om mee te denken.

De verantwoordelijkheid en het managen van de beschikbaarheid van B-relais voor de Nederlandse spoorsector ligt nu nog in handen van Voestalpine Railpro. Omdat dit contract afloopt, gaat ProRail deze opdracht aanbesteden.

ProRail zoekt een relaismanager die de beschikbaarheid van B-relais voor het Nederlandse spoor op orde kan houden. Dat doet dit bedrijf door het innemen, meten, (laten) reviseren, produceren, op voorraad houden en uitleveren van alle soorten B-relais aan door ProRail erkende aannemers.

B-relaisinstallaties

Een B-relais is een soort schakelaar binnen een beveiligings- en interlocking-systeem van het spoor dat ervoor zorgt dat het treinverkeer veilig verloopt. Een treindienstleider stelt de rijweg voor een trein in en brengt daarbij de wissels in de juiste positie. Het B-relais controleert daarbij of de wissels in de juiste positie staan. Daarna controleert het systeem of de spoorbomen gesloten zijn en dat er geen andere trein in de buurt is. Vervolgens kan het sein op groen en kunnen de treinen gaan rijden.

Het B-relais is in de jaren dertig ontwikkeld door de General Railway Signal Company (GRS) in de Verenigde Staten. Dit bedrijf is inmiddels overgenomen door Alstom. In Nederland worden B-relais sinds 1947 in de treinbeveiliging toegepast. Er zijn nog steeds B-relais uit de begintijd in gebruik.

Hoewel er tegenwoordig diverse elektronische spoorwegbeveiligingssystemen in gebruik zijn, worden er in Nederland nog steeds nieuwe B-relaisinstallaties aangelegd, aangepast en uitgebreid. Daarnaast worden B-relais toegepast bij de treindetectie. Volgens ProRail vormen B-relais ‘een cruciale factor in de veiligheid berijdbaarheid en beschikbaarheid van de spoorinfrastructuur in Nederland’.

ERTMS

Met de komst van het Europees beveiligingssyteem (ERTMS) wordt B-relais in de toekomst overbodig, omdat de beveiliging van de infrastructuur naar de trein verplaatst. “Echter met het inzicht van nu is niet te voorspellen in welk tempo dit zal geschieden. Er zijn tegen de huidige inzichten in ieder geval nog decennia lang B-relais nodig”, schrijft ProRail in het marktconsultatie-document.

Er zijn in Nederland ongeveer 6600 B-relais-installaties die samen ongeveer 250.000 B-relais bevatten. B-relais hebben een zeer hoge mate van betrouwbaarheid. Ze  hebben een economische levensduur van 50 jaar en een technische levensduur van meer dan 65 jaar. B-relais worden regelmatig gereviseerd.

Preventief onderhoud

Een relais kan storen of defect raken. Als dit gebeurt, dan dient er snel te worden gehandeld omdat een defect B-relais vaak tot een storing in de treindienstregeling leidt. Op zo’n moment dan vervangt een storingsmonteur het verstoorde relais vervangen door een nieuw relais. Volgens ProRail gebeurt dit enkele tientallen keren per jaar.

Preventief onderhoud voorkomt de meeste storingen. Vandaar dat de relais in opdracht van ProRail periodiek worden gecontroleerd of vervangen. Het meten kan volgens ProRail door de relaismanager zelf worden uitgevoerd en is ‘de economisch meest voordelige en duurzame oplossing’. Meten is echter niet altijd mogelijk. Na meten is revisie meestal de meest kosteneffectieve en duurzame oplossing.

Vervanging

Het overgrote deel van de benodigde relais wordt beschikbaar gesteld vanuit revisie. Hiervoor is toeleverancier Mors Smitt in Utrecht gecertificeerd, waar alle benodigde relais worden gereviseerd. De verantwoordelijkheid voor de revisie blijft wel bij de Relaismanager liggen. Als er niet voldoende relais beschikbaar zijn voor revisie, worden ze nieuw ingekocht bij leverancier Alstom. De relaismanager is verantwoordelijk om dit aanbod- en vraagproces in goede banen te leiden.

Spoorbedrijven die mee willen denken over de uitvraag voor de relaismanager, dienen de eerste antwoorden op de gestelde vragen voor 9 november aan te leveren. De deadline voor het aanleveren van de antwoorden op de gestelde vragen in de marktconsultatie staat op 9 november 2018. ProRail stuurt in het eerste kwartaal van 2019 een verslag van de marktconsultatie aan de deelnemers.

Vind hier meer informatie over de marktconsultatie.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.