Station Assen wateroverlast, foto: ProRail

‘Spoorsector onvoldoende voorbereid op extreem weer’

“De extreme weersomstandigheden van nu worden het nieuwe normaal. Het Nederlandse spoor is hier echter onvoldoende op voorbereid.” Hiervoor waarschuwt programmaleider Klimaatadaptatie David van Raalten van Advies en ingenieursorganisatie Arcadis. Hij spreekt hier op 28 september over tijdens het seminar ‘Strak Spoor’ van Railforum in Utrecht.

Afgelopen jaar waren er diverse problemen op het spoor die te wijten waren aan extreme weersomstandigheden. Hevig regenval zorgde er eind mei voor dat vanaf de stationshal in Barendrecht een waterval vanaf de trappen de perrons afliep (zie video onderaan artikel). Daarbij liepen ook de onderdoorgangen onder het spoor door onderwater. Van Raalten. “Daardoor ontstond elektrocutiegevaar, omdat de apparatuur in de tunnel ook onder water kwam te staan.” De nieuwe ondergrondse fietsenstalling van station Assen werd later opgeleverd, omdat in mei door zware regenval de vloer blank (zie foto) kwam te staan.

Problemen spoor

In Amsterdam konden afgelopen zomer een aantal ophaalbruggen die vanwege de hitte waren uitgezet, niet open of dicht. “Je ziet dat er de brandweer die dan met waterslangen gaat koelen. Dat is te gek voor woorden.” Vanwege de extreme hitte afgelopen zomer waren er diverse spoorspattingen en er ontstonden bermbranden die tot verstoringen van het treinverkeer leiden. “De tijd dat dit soort calamiteiten als incident werd gezien is lang voorbij’”, vindt Van Raalten.

“Het KNMI zegt duidelijk dat de extremen van nu het nieuwe normaal worden. Dat is ook mijn boodschap als programmaleider. De steeds extremer wordende weersomstandigheden raken ook de spoorsector. De branche dient hiermee rekening te houden in haar risicobenadering. Dit moet onderdeel worden van het assetmanagement van het spoor.”

Stresstest

Afgelopen dinsdag werd het Deltaprogramma 2019, met daarin concrete maatregelen op het gebied van waterveiligheid, waterbeschikbaarheid en ruimtelijke adaptatie door de minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer aangeboden. Onderdeel daarvan is een stresstest die overheden en ook ProRail moeten uitvoeren om te bepalen of het opgewassen is tegen klimaatverandering.

“Wij voeren deze stresstest inmiddels al in opdracht van ProRail uit. Wij verwachten bijvoorbeeld dat verzakkingen door droogte een groot probleem voor spoorwegen gaan zijn. Dit zijn we op dit moment in kaart aan het brengen”, aldus Van Raalten. “Deze stresstest is nog maar pas het begin. Je hebt dan alleen nog maar de kwetsbaarheid in beeld. Vervolgens moeten organisaties, samen met ander belanghebbenden, gaan nadenken over welke maatregelen je wilt gaan treffen.”

Maatregelen

Volgens de programmaleider zijn er diverse maatregelen mogelijk om het spoor tegen extreem weer te beschermen. “Zorg bij de aanleg van een stationsplein bijvoorbeeld dat deze niet volledig verhard is. Als op een stationsplein voldoende groen wordt aangelegd, dan kan dit water opnemen. Daarnaast is een plein met groen ook veel fijner om te vertoeven.”

“Om overstromingen van riolen te voorkomen is het misschien ook mogelijk om water tijdelijk op te vangen voordat het het riool ingaat. Bijvoorbeeld door het tijdelijk op straat te bergen of op daken van huizen.” Het simpelweg uitbreiden van het riool is een te grote investering.

“Bij het nemen van maatregelen voor extremere weersomstandigheden moeten we ook aan kansen denken. Uiteindelijk zal het ook kostenbesparend zijn, want maatregelen nemen op het moment dat het mis gaat zijn veel duurder.” Daarom loont het om er aan de voorkant alvast goed over na te denken.”

Lees ook:

Schade aan transformatorhuis bij Hilversum hersteld

Bekijk hier de video van de overstroming van station Barendrecht:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Spoorsector onvoldoende voorbereid op extreem weer’”

Ibo De Joode|20.09.18|13:52

Mooi verhaal, maar voorbeelden die als oplossing aangedragen worden zijn volledig onrealistisch: water tijdelijk bergen op straat of daken….dan staat de straat dus blank en de daken in Nederland zijn absoluut niet berekend als waterberging. Riolen zijn in NL inderdaad niet geschikt om te bergen, water moet dus via korte rioolaansluitingen afgevoerd worden naar open water met bergingscapaciteit. Wel mee eens dat electrische installaties hoog moeten, dus niet in kelders.

co jansen|21.09.18|10:56

De spoorsector is niet voorbereid op extreem weer, en als voorbeeld noemen we WEGVERKEER bruggen van de gemeente Amsterdam. De spoorbruggen hebben alle gewoon gefunctioneerd, terwijl het weer normaal/extreem was. In Barendrecht loopt er water van de trap, een vloer van een bouwwerk die nat is, vervelend ja, gevaar voor het railverkeer niet aannemelijk. De nuance aanbrengen lijkt me zeker op zijn plaats.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.